Zespół szkół w Pawłowie
Kontakt: zspawlow@sosnie.pl, tel. 62 739 31 43
“Aby dobrze zaplanować i ukierunkować działania, w szkole przeprowadzono nie tylko diagnozę dotychczasowej znajomości nowych technologii, ale także dokonano rozpoznania wiedzy i umiejętności samych zainteresowanych, czyli nauczycieli, uczniów i rodziców.”
Organizacja procesu wdrażania TIK w szkole
Działania podjęte w Zespole Szkół w Pawłowie cechuje systemowe podejście do wprowadzenia stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu. Oparto się przy tym na założeniu, że są one przydatne nie tylko w nauczaniu zdalnym, co unaoczniła dobitnie pandemia COVID-19, ale również stacjonarnym. Podchodząc w sposób kompleksowy do wdrażania TIK w szkole dyrekcja Zespołu Szkół od września 2020 roku zaplanowała szereg działań. Objęły ona między innymi analizę posiadanych już zasobów i dalszych potrzeb, koordynację prac oraz monitorowanie ich efektów.
Prowadzeniem wszystkich działań zajął się powołany specjalnie w tym celu zespół ds. opracowania działań systematyzujących i scalających indywidualne inicjatywy stosowane przez różnych nauczycieli w poprzednich latach (Zespół ds. TIK). We właściwym zaplanowaniu i ukierunkowaniu działań pomóc miała oparta na modelu SWOT analiza mocnych stron szkoły w zakresie stosowania TIK oraz stojących przed nią głównych wyzwań. Uwzględniono w niej nie tylko diagnozę dotychczasowej znajomości nowych technologii przez nauczycieli, ale przyjrzano się również ich ogólnej wiedzy i umiejętnościom. Ponadto, odrębne działania diagnostyczne dotyczyły innych zainteresowanych przedstawicieli środowiska szkolnego, czyli uczniów i ich rodziców. Badanie przeprowadzono wrześniu 2020 z zastosowaniem koła kompetencji (nauczyciele zaznaczali na nim odpowiedni punkt na skali od 0 do 10, pokazując stopień wykorzystania danej aplikacji czy strony internetowej), ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli w „Formularzach Google” oraz w oparciu o bezpośrednie rozmowy. Przeanalizowano również plan doskonalenia nauczycieli oraz plan pracy szkoły.
W oparciu zgromadzoną w taki sposób wiedzę dotyczącą przygotowania oraz doświadczeń nauczycieli Zespół ds. TIK opracował plan pracy na rok szkolny 2020/2021. Ujął w nim nie tylko działania skierowane do nauczycieli, ale również odrębne kierunki interwencji dla uczniów i ich rodziców. We wrześniu 2020 odbyły się też spotkania mające na celu zaznajomienie z nową dla społeczności szkolnej platformą Microsoft Teams. Nie zakończyło to jednak zaplanowanej długofalowo pracy nad wdrożeniem TIK w szkole. Aby plan mógł być zrealizowany i dało się osiągnąć zamierzone cele, zaplanowano monitorowanie jego funkcjonowania. Zespół ds. TIK dalej zbiera informacje od zainteresowanych. Stosuje przy tym metodę koła kompetencji, na którym nauczyciele docelowo cztery razy w ciągu roku zaznaczają swoją znajomość platform i aplikacji. Po I okresie realizacji planu nauczyciele przeprowadzili także samoocenę swoich zajęć. Uczniowie zwrócili w niej uwagę na pozytywne aspekty wynikające z wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu.
Dzięki podjętym w ten sposób działaniom w szkole udało się osiągnąć następujące korzyści:
- wypracować interesujące, ciekawe, motywujące lekcje dla uczniów,
- podnieść poziom umiejętności informatycznych nauczycieli, którzy na początku określali go jako „niski”,
- opublikować materiały edukacyjnego własnego autorstwa na blogu,
- zwiększyć zaangażowanie i wspólne działania w zakresie poznawania nowych aplikacji i platform,
- stworzyć bazy aplikacji i platform, nadających się do wykorzystania przez wszystkich nauczycieli.
Opracowanie przygotowane w oparciu o materiały udostępnione przez Zespół Szkół w Pawłowie.
Załączniki:
- Opracowanie – TIK w naszej szkole: https://www.livebinders.com/b/2742909
- Baza materiałów do wykorzystania: https://www.symbaloo.com/mix/najpotrzebniejszestronki
- Analiza SWOT: https://docs.google.com/document/d/1jqkNJP37b9CA2NG9hUj8usCJ_J2YaFOWtik0vvMuaFM/edit?usp=sharing
- Adres bloga, na którym publikowane są lekcje: Aktywna tablica – Sośnie (aktywnatablicasosnie.blogspot.com)