OPIS KURSU
Kurs pozwoli na przygotowanie studentów w obszarze dydaktyki kształtowania kompetencji algorytmicznych i programistycznych wśród uczniów. W trakcie realizacji kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi konstrukcjami algorytmicznymi, poznają zasadnicze instrukcje stosowane w algorytmice oraz dowiedzą się o sposobach reprezentacji danych rzeczywistych w przestrzeni cyfrowej. Kursanci zdobędą kompetencje w zakresie kodowania w systemie Scratch. Zapoznają się z podstawowymi metodami reprezentowanymi w postaci graficznych bloków. Będą projektowali i implementowali w języku formalnym przykładowe zadania: budowa prostych programów wizualnych, programy graficzne, animacje, proste gry platformowe, programy edukacyjne. Efekty ćwiczeń własnych w postaci gotowych programów będą publikowali w Internecie. Ponieważ współcześnie istotną cechą systemów informatycznych jest mobilność, uzupełnieniem realizowanych zadań będzie korzystanie z chmury systemu Scratch. Wszystkie projekty kursanta będą dostępne na dowolnym komputerze, przy którym pracuje kursant. Odbiorcami kursu są studenci, którzy mają cel uzyskania umiejętności w zakresie dydaktyki kształtowania kompetencji algorytmicznych i programistycznych wśród uczniów. Kurs jest realizowany na poziomie podstawowym, składa się z 15 modułów, przeznaczonych do realizacji przez 8 tygodni we własnym tempie. Kurs zawiera informacje w formie: opisów tekstowych, filmów, animacji, ćwiczeń i testów.
WYMAGANIA WSTĘPNE:
Aby wziąć udział w kursie uczestnicy muszą posiadać komputer z systemem Windows, Mac OSX lub Linux z dostępem do Internetu. Konieczna jest podstawowa znajomość obsługi komputera i Internetu. Niezbędne do realizacji ćwiczeń będzie założenie konta w serwisie Scratch oraz zainstalowanie darmowego programu Diagram Designer.
CELE GŁÓWNE KURSU I PORUSZANE ZAGADNIENIA
- Słuchacze zdobędą wiedzę umiejętności z dziedziny dydaktyki algorytmiki i podstaw programowania.
- Zapoznają się z podstawowymi konstrukcjami algorytmicznymi, poznają zasadnicze instrukcje stosowane w algorytmice oraz dowiedzą się o sposobach reprezentacji danych rzeczywistych w przestrzeni cyfrowej.
- Kursanci zdobędą kompetencje w zakresie kodowania w systemie Scratch.
- Nauczą się zasad projektowania i implementowali w języku formalnym Scratch przykładowych zadań przeznaczonych do zastosowań edukacyjnych.
W kursie będą poruszane następujące zagadnienia:
- Podstawy algorytmiki
- Dydaktyka algorytmiki
- Wprowadzenie do kodowania
- Proste i złożone struktury danych
- Metody i zdarzenia
- Metodyka budowy aplikacji graficznych
- Projektowanie animacji
- Projektowanie aplikacji edukacyjnej
CELE SZCZEGÓŁOWE
CEL MODUŁU 1
Zapoznanie się z podstawowymi informacjami organizacyjnymi, celami kursu, specyfikacją kursu i efektami kursu.
CEL MODUŁU 2
Zapoznanie się z kursem: przedstawienie wymagań, warunki zaliczenia kursu, wykaz literatury, omówienie oprogramowania, zakładanie konta, pobieranie i instalowanie aplikacji.
CEL MODUŁU 3
Wymiana informacji na temat organizacji kursu – forum dyskusyjne.
CEL MODUŁU 4
Zapoznanie się z podstawowymi informacjami na temat algorytmów, poznanie podstawowych instrukcji algorytmicznych, poznanie podstawowych rodzajów algorytmów.
CEL MODUŁU 5
Zapoznanie się z metodyką budowy algorytmów i narzędziami wspomagającymi wykonywanie schematów blokowych.
CEL MODUŁU 6
Wymiana informacji na temat podstaw algorytmiki – forum dyskusyjne.
CEL MODUŁU 7
Zapoznanie z podstawami kodowania, poznanie podstawowych technik, paradygmatów programowania i popularnych języków programowania, zapoznanie się z podstawowymi funkcjami systemu Scratch.
CEL MODUŁU 8
Przedstawienie podstawowych typów i struktur danych, zapoznanie się z pojęciem zmiennej.
CEL MODUŁU 9
Zapoznanie się z pojęciami: metoda, zdarzenie i sposobami wykorzystania ich w systemie Scratch.
CEL MODUŁU 10
Zapoznanie się z obiektem „duszek”, metodami programowania duszka, poznanie metod graficznych i podstaw budowy programów graficznych, osiągnięcie umiejętności budowy własnych aplikacji graficznych.
CEL MODUŁU 11
Zapoznanie z metodami budowy animacji w systemie Scratch osiągnięcie umiejętności budowy własnych przykładów.
CEL MODUŁU 12
Wykonanie przykładowego programu edukacyjnego.
CEL MODUŁU 13
Wymiana informacji na temat kodowania w systemie Scratch – forum dyskusyjne.
CEL MODUŁU 14
Weryfikacja wiedzy i osiągniętych umiejętności.
CEL MODUŁU 15
Dokonanie syntezy kursu oraz udzielenie odpowiedzi w ankiecie podsumowującej.
WARUNKI ZALICZENIA
Warunkiem ukończenie kursu z wynikiem pozytywnym (a tym samym zaliczenia kursu) jest uzyskanie min. 50 procent maksymalnej liczby punktów z ćwiczeń (zadań), testów i egzaminu końcowego.
WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA
Po uzyskaniu zaliczenia kursu uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, czyli Certyfikat generowany automatycznie i przesłany na e-mail uczestnika kursu w ciągu 24 godz. od ukończenia kursu.