W 2017 roku Parlament Europejski opublikował raport badający rolę bibliotek publicznych i bibliotekarzy w zakresie umiejętności informacyjnych, a w coraz większym stopniu także umiejętności korzystania z mediów. W miarę jak media cyfrowe stały się bardziej obecne w życiu codziennym w latach 90. i 2000, biblioteki publiczne miały idealną pozycję, aby zapewnić dostęp do Internetu swojej społeczności. Pomimo zapewnienia dostępu do Internetu i odpowiedniej technologii, rosły obawy dotyczące luki w umiejętnościach i korzystaniu z niech przez zagrożone grupy społeczne. Biblioteki publiczne były w stanie zapewnić programy instruujące te grupy, jak używać i uzyskiwać dostęp do Internetu, co pomogło zniwelować część cyfrowej przepaści.
Ważne jest, aby zauważyć, że umiejętność korzystania z mediów nie jest wyłącznie koncepcją cyfrową. Raczej rozciąga się od umiejętności sprzętowych do miękkich umiejętności wokół krytycznego podchodzenia do wiadomości online, obywatelstwa cyfrowego i nauki bezpieczeństwa online, pośród wielu innych. W ostatnich latach, wiele bibliotek publicznych zaczęło rozszerzać swoje podejście do umiejętności korzystania z mediów o nowe technologie. Obecnie widzimy, że biblioteki oferują laboratoria medialne, gdzie użytkownicy mogą nauczyć się edytować nagrania wideo i dźwięk dla swoich własnych projektów. Na podobnej zasadzie, „przestrzenie twórcze” są również obecne w bibliotekach publicznych, aby umożliwić użytkownikom poznanie nowych technologii, takich jak drukarki 3D, robotyka i inne oraz tworzenie własnych projektów. Nieformalne przestrzenie edukacyjne oferowane w bibliotekach publicznych pozwalają użytkownikom na współtworzenie, wymianę, uczenie się od siebie nawzajem i ponoszenie porażek w kontrolowanych warunkach. W ten sposób biblioteki publiczne wprowadzają cyfrowe tworzenie do swojej społeczności w przystępny sposób, który upoważnia obywateli do wzięcia odpowiedzialności za technologie cyfrowe i odkrywania ich w znaczący dla nich sposób.