Kwestia niedopasowania umiejętności cyfrowych do potrzeb rynku pracy od dłuższego czasu zajmuje wysokie miejsce w europejskiej agendzie politycznej. Nowe sprawozdanie Wspólnego Centrum Badawczego ma na celu przybliżenie rodzaju braków w umiejętnościach cyfrowych w Unii oraz rodzaju polityki potrzebnej do rozwiązania tego problemu.
Kompetencje cyfrowe stały się kluczowe dla możliwości zatrudnienia. Nie tylko ze względu na ich rolę jako umiejętności przekrojowej w rozwijaniu zdolności do zatrudnienia, ale również dlatego, że około 85% wszystkich miejsc pracy w Unii Europejskiej wymaga przynajmniej podstawowego poziomu umiejętności cyfrowych. W rzeczywistości najnowsze dostępne statystyki Eurostatu zbierające informacje na temat umiejętności cyfrowych w Europie na rok 2019 pokazują jednak, że 13% siły roboczej Unii nie posiadało żadnych umiejętności cyfrowych, głównie dlatego, że nie korzystało z Internetu, a dodatkowe 24% nie posiadało przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, które są obecnie wymagane w większości miejsc pracy.
W niniejszym sprawozdaniu Wspólne Centrum Badawcze analizuje najnowsze dane z Eurostatu, OECD i CEDEFOP, które dotyczą luki w umiejętnościach cyfrowych w kontekście zatrudnienia. W szczególności badanie skupia się na wyjaśnieniu dwóch kwestii:
1. Jakiego rodzaju braki w umiejętnościach cyfrowych istnieją?
2. Które grupy docelowe byłyby priorytetowe dla działań politycznych?
Poprzez zbadanie tych dwóch głównych pytań, raport ma na celu wsparcie kilku z ostatnich celów Cyfrowej Dekady dotyczących umiejętności cyfrowych, wymienionych również w planie działania w ramach europejskiego filaru społecznego.
Chcesz dowiedzieć się więcej o wynikach badań? Przeczytaj pełny raport WCB tutaj:
i zapoznaj się z platformą umiejętności cyfrowych i zatrudnienia, aby uzyskać wszystkie nowe aktualizacje i ustalenia dotyczące umiejętności cyfrowych w Europie.