Ponad 70 przedstawicieli przedsiębiorstw, organów publicznych, środowisk akademickich, stowarzyszeń ICT i organizacji pozarządowych zgromadziło się na Zgromadzeniu Cyfrowym w Tuluzie, aby znaleźć rozwiązania problemu rosnącego niedoboru umiejętności cyfrowych w Europie. Uzgodnili, że jedynie współpraca transgraniczna i ponadnarodowa zbliży UE do celów cyfrowej dekady, tj. 20 mln specjalistów w dziedzinie ICT, z konwergencją płci, oraz 80 % ludności UE z co najmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi do 2030 r.
Pierwszy panel podkreślił znaczenie szkolenia i zatrzymywania wykwalifikowanych pracowników. ANISS Gaaya z Airbusa podzieliła się przykładem możliwości przekwalifikowania swojego przedsiębiorstwa dla pracowników. Opisał, w jaki sposób w ciągu ostatnich 3 lat Airbus wyszkolił ponad 1000 pracowników w dziedzinie nauk o danych. Aby podobne inicjatywy były skuteczne, przedsiębiorstwo musiało najpierw zrozumieć potrzeby w zakresie umiejętności i przyszłe profile zawodowe.
Josef Lannemyr ze szwedzkiej agencji ds. wzrostu gospodarczego i regionalnego wezwał do zwiększenia liczby ekspertów posiadających połączone umiejętności z tradycyjnych dyscyplin i technologii cyfrowych (lekarz specjalizujący się w dziedzinie sztucznej inteligencji, prawnik posiadający umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa itp.). To nowe zapotrzebowanie na łączone profile wymaga przejścia na bardziej multidyscyplinarne programy akademickie. Jednak według Roberta Giovannoniego z Uniwersytetu w Pizie system edukacji nie jest obecnie w stanie zapewnić większej liczby absolwentów, aby zaspokoić zapotrzebowanie na rynku pracy. Bardziej elastyczne modułowe programy łączące szkolenia akademickie z doświadczeniem zawodowym (krótsze kursy szkoleniowe) mogłyby przyczynić się do zwiększenia liczby ekspertów w dziedzinie technologii cyfrowych.
Po dyskusji panelowej uczestnicy warsztatów dyskutowali o wyzwaniach i możliwych rozwiązaniach w mniejszych grupach. Niektóre sugestie uczestników były następujące:
• Wspieranie kultury cyfrowej w swojej organizacji w celu przyciągnięcia i zatrzymania kompetentnego personelu
• Innowacja edukacji i oferowanie pracownikom umów o pracę i studia
• zwalczanie stereotypów w szkołach, rodzinach i mediach w celu zniwelowania różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w dziedzinie technologii
• podnoszenie świadomości i motywowanie ludzi do szkolenia w celu zapewnienia włączenia cyfrowego
• współpraca w ramach istniejących grup i z partnerami o podobnych poglądach oraz wymiana dobrych praktyk
• Pracownicy, pracodawcy i rząd powinni bezpośrednio finansować odpowiednie programy
Więcej informacji na temat konkretnych rozwiązań można znaleźć w tej cyfrowej tablicy.
Podczas drugiego panelu dyskutowano o strategicznej autonomii UE w dziedzinie technologii oraz o potrzebie zatrzymania i przyciągnięcia utalentowanych ludzi do Europy. Posłanka do Parlamentu Europejskiego Lina Gálvez Muñoz przypomniała o różnicach w traktowaniu kobiet i mężczyzn w dziedzinie technologii i zaapelowała o działania oparte na wzorcach ról, aby zachęcić dziewczęta do rozważenia studiów i pracy w dziedzinie ICT. Samia Ghozlane z Grande Ecole de Numerique dodała, że konieczne jest wyjaśnienie kobietom i dziewczętom, że praca w sektorze cyfrowym polega na tworzeniu czegoś istotnego o znaczeniu społecznym.
Mário LELOVSK ze słowackiej krajowej koalicji na rzecz umiejętności cyfrowych i zatrudnienia mówił o znaczeniu przywództwa politycznego i gotowości do współpracy na szczeblu krajowym (akademia, biznes i rząd). Wspomniał również o znaczeniu ekspertów ds. technologii cyfrowych w przyszłej odbudowie Ukrainy.
Jeśli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji na temat wyników warsztatów, dostępne jest pełne szczegółowe sprawozdanie. Wyniki zostaną uwzględnione w konsultacjach z zainteresowanymi stronami na temat trwającego zorganizowanego dialogu na temat umiejętności cyfrowych i edukacji cyfrowej, który ma na celu przedstawienie przyszłych zaleceń.
Obejrzyj tutaj nagranie warsztatu. Zdjęcia z warsztatów można znaleźć tutaj.
© The Digital Skills and Jobs Platform, 2022