Jak sprawić, by cyberbezpieczeństwo stało się kompetencją obywatelską dla każdego? Fiński resort transportu i komunikacji oraz Uniwersytet Aalto podejmują kompleksowe działania w celu opracowania pakietu edukacyjnego wspierającego edukację w zakresie cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Trzyletnia umowa na realizację projektu została przyznana przez Finlandię w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W miarę jak nasze społeczeństwa stają się coraz bardziej zdigitalizowane, cyberbezpieczeństwo odgrywa coraz bardziej fundamentalną rolę, będąc obecne w coraz większej liczbie aspektów życia obywateli, co sprawia, że świadomość zagrożeń cybernetycznych i związane z nią potrzebne umiejętności obywatelskie są zawsze bardziej potrzebne. Z tego powodu rozpoczęto realizację ambitnego, 3-letniego projektu finansowanego z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
„Zrozumienie podstaw bezpieczeństwa informacji jest coraz ważniejsze, a umiejętności cyfrowe w ogóle są kompetencjami obywatelskimi w dzisiejszych społeczeństwach cyfrowych” – mówi Jarno Limnéll, profesor w zakresie cyberbezpieczeństwa na Uniwersytecie Aalto i lider projektu.
Zespół badaczy z Uniwersytetu Aalto rozpoczął swoją pracę od poszukiwania, jakie praktyki i materiały są obecnie wykorzystywane do nauczania umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa obywateli w państwach członkowskich Unii. Zespół projektowy wykorzysta szerokie doświadczenie Uniwersytetu Aalto, aby stworzyć innowacyjne strategie nauczania cyberbezpieczeństwa, takie jak gamifikacja, wykorzystująca wizualne i tekstowe elementy gry w celu pobudzenia motywacji w nauce.
„Nauczanie umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zapewnienie związanych z tym szkoleń i edukacji to opłacalna inwestycja, a także okazja do wykorzystania nowatorskich metod nauczania” – mówi Rauli Paananen, krajowy dyrektor ds. cyberbezpieczeństwa. I rzeczywiście każdy obywatel Europy będzie mógł skorzystać z dobrodziejstw tego projektu, który ma na celu uczynienie cyberbezpieczeństwa przedmiotem dostępnym dla każdego.
Jaki będzie ostateczny cel projektu?
Materiały powstałe w ramach projektu zostaną opublikowane na otwartej stronie internetowej dostępnej we wszystkich językach Unii Europejskiej, które będą uczyć obywateli umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa. Materiały edukacyjne będą praktyczne i proste w użyciu oraz będą uwzględniać szczególne potrzeby różnych grup wiekowych. Wczesne doświadczenia użytkowników dostarczą ważnych informacji dla faktycznego wdrożenia zarówno gry, jak i materiałów edukacyjnych.
© rh2010 – stock.adobe.com