Kompetencje cyfrowe to zestaw wielu kompetencji związanych z samodzielnym i krytycznym korzystaniem z technologii cyfrowych w celu tworzenia i udostępniania informacji, komunikacji i rozwiązywania podstawowych problemów we wszystkich dziedzinach życia. Należą one do ośmiu podstawowych kompetencji życiowych w ramach europejskich ram kompetencji cyfrowych dla obywatelii (DigComp).
Kompetencje cyfrowe obejmują 5 obszarów:
Umiejętność korzystania z informacji.
- Przeglądanie, wyszukiwanie i wybieranie danych, informacji i treści cyfrowych
- Ocena danych, informacji i treści cyfrowych
- Zarządzanie danymi, informacjami i treściami cyfrowymi
Komunikacja i współpraca
- Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych
- Dzielenie się przy użyciu technologii cyfrowych
- Zaangażowane obywatelstwo dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowych
- Współpraca dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowych
- Voucher internetowy
- Zarządzanie tożsamością cyfrową
Tworzenie treści cyfrowych
- Rozwój treści cyfrowych
- Odwoływanie się do treści cyfrowych i ich odtwarzanie
- Prawa autorskie i licencje
- Programowanie
Bezpieczeństwo
- Ochrona instalacji
- Ochrona danych osobowych i prywatności
- Ochrona zdrowia i dobrego samopoczucia
- Ochrona środowiska
Rozwiązywanie problemów
- Rozwiązywanie problemów technicznych
- Identyfikacja potrzeb i rezerwuarów technologicznych
- Kreatywne wykorzystanie technologii cyfrowych
- Identyfikowanie podziałów cyfrowych
Wszystkie 5 obszarów kompetencji cyfrowych poprzez różne poziomy ilustruje grafika opublikowana przez Instytut Edukacji Słowenii w broszurze Digital Competences DigiComp, którą w całości można znaleźć TUTAJ.
Chcesz sprawdzić, jaki poziom osiągasz? Przetestuj swoje kompetencje cyfrowe TUTAJ.
© Narodowy Instytut Edukacji Słowenii