Grupa Robocza ds. Poradnictwa Zawodowego (IAG CGWG) zainaugurowała pierwszą edycję Światowego Miesiąca Kariery, który odbędzie się między 8 listopada a 13 grudnia 2022 r. Inicjatywa promuje serię globalnych i regionalnych wydarzeń, których celem jest zaprezentowanie poradnictwa zawodowego
W skład IAG wchodzą Komisja Europejska Cedefop, Europejska Fundacja Kształcenia (ETF), Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP), OECD, UNESCO i Bank Światowy.
Poradnictwo zawodowe nabiera coraz większego znaczenia, zwłaszcza w celu wspierania działań ułatwiających dostęp do godnej pracy i środków do życia. W procesie ożywienia gospodarczego będzie ono odgrywało kluczową rolę w zapewnieniu, że działania związane ze skillingiem i reskillingiem są adekwatne do rynku pracy oraz we wspieraniu mobilności zawodowej.
Podczas wirtualnej ceremonii otwarcia w dniu 8 listopada, której gospodarzem była EFK, przedstawiciele organizatorów, partnerów społecznych, ekspertów ds. poradnictwa zawodowego i partnerów regionalnych nakreślono cele inicjatywy i spojrzano w przyszłość na wyzwania i możliwości dla perspektyw zawodowych ludzi.
Szef departamentu Cedefop ds. kształcenia i szkolenia zawodowego i umiejętności, Antonio Ranieri, powiedział uczestnikom: „Wielkie rozbieżności w umiejętnościach to fundamentalna luka między oczekiwaniami pracodawców i pracowników oraz inwestycjami w naukę. Potrzebujemy silniejszego doradztwa zawodowego z synergią między wszystkimi obszarami polityki”.
Cele inicjatywy
Szczegółowe cele Miesiąca Kariery to:
- zwiększenie świadomości na temat roli i znaczenia skutecznego poradnictwa zawodowego dla umożliwienia dostępu do godnej pracy i wsparcia wysiłków na rzecz wzrostu gospodarczego w okresie ożywienia gospodarczego;
- określenie wspólnych wyzwań dla rozwoju systemów poradnictwa zawodowego, jak również specyfiki lokalnej ;
- zaprezentowanie wysokiej jakości, jak również innowacyjnych rozwiązania promujących wsparcie rozwoju kariery w zróżnicowanych kontekstach i dla osób uczących się na różnych etapach ich ścieżek edukacyjnych i zawodowych;
- rozpowszechnianie badań podjętych przez współpracujące agencje w zakresie projektowania i świadczenia skutecznego poradnictwa zawodowego.