Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej został przedstawiony przez Komisję Europejską w październiku 2020 r. jako unijna wizja strategiczna dotycząca osiągnięcia wysokiej jakości, integracyjnej i dostępnej edukacji cyfrowej w latach 2021-2027. Stanowi on również wezwanie do działania na rzecz silniejszej współpracy między różnorodnymi podmiotami w otoczeniu europejskim. Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej odnosi się również do wpływu kryzysu COVID-19 na umiejętności cyfrowe i zachęca zainteresowane strony do wyciągnięcia dobrych praktyk ze zwiększonego wykorzystania technologii w różnych kontekstach, aby europejskie systemy kształcenia i szkolenia były gotowe na erę cyfrową.
Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej obejmuje dwa główne priorytety strategiczne – umożliwienie rozwoju wysokiej jakości ekosystemu edukacji cyfrowej oraz zwiększenie umiejętności cyfrowych i kompetencji w zakresie transformacji cyfrowej dla wszystkich.
Wysokowydajny ekosystem edukacji cyfrowej wymaga rozwoju kilku aspektów, w tym:
- niezbędnej infrastruktury technicznej, aby wspierać więcej praktyk edukacyjnych i szkoleniowych przechodzących do Internetu, poprawy łączności i dostępności sprzętu cyfrowego.
- umiejętności cyfrowych wśród nauczycieli, pedagogów i kadry szkoleniowej.
- skuteczne budowanie potencjału cyfrowego, w tym poprawa organizacyjnych zdolności cyfrowych.
- dostępność wysokiej jakości treści edukacyjnych oraz bezpiecznych, prywatnych i etycznych standardów dla platform i narzędzi internetowych.
Drugim priorytetem planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej jest podniesienie umiejętności cyfrowych obywateli i przedsiębiorstw, a także umiejętności niezbędnych do transformacji cyfrowej. Dlatego Komisja Europejska uruchamia szeroki zakres działań mających na celu poprawę podstawowych umiejętności i kompetencji cyfrowych na wszystkich poziomach, począwszy od najmłodszych lat, wraz z inicjatywami mającymi na celu wspieranie rozwoju większej liczby, zróżnicowanych i lepiej wyszkolonych specjalistów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i ekspertów cyfrowych. Inne proponowane działania obejmują:
- Europejski Certyfikat Umiejętności Cyfrowych (EDSC), który ma być uznawany i akceptowany we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.
- nowa Europejska Platforma Edukacji Cyfrowej, która ma wspierać krajowe i regionalne inicjatywy w zakresie umiejętności cyfrowych oraz współpracę międzysektorową w takich kwestiach jak dostępność i interoperacyjność.
Poprzez te działania, a także wiele innych, plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027) ma na celu wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych i umiejętności na rzecz transformacji cyfrowej oraz „zresetowanie” kształcenia i szkolenia w Europie dla epoki cyfrowej.