„Utrata pracy i COVID-19: czy praca zdalna, automatyzacja i zadania w pracy mają znaczenie?” to raport Cedefop, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, który ma na celu zaoferowanie pewnego wglądu w przyszłość pracy i sposób, w jaki trendy i dane zmieniły się w wyniku wpływu pandemii COVID-19 na Unię Europejską i cały świat.
Analiza zawarta w raporcie opiera się na najnowszych statystykach, w połączeniu z danymi Cedefop dotyczącymi prognozowania umiejętności, skupiając się na różnych skutkach, jakie COVID-19 wywarł na zawody, role, sektory i branże. Jednym z podkreślonych aspektów jest odporność: w raporcie stwierdzono, że im mniejszy potencjał pracy zdalnej oferuje dany zawód i im większe ryzyko automatyzacji w przypadku danej roli, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo utraty zatrudnienia. Jeszcze ważniejsze jest zapotrzebowanie na podstawowe umiejętności cyfrowe dla wszystkich oraz bardziej zaawansowane umiejętności, potrzebne do pracy w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT): analiza pokazuje, że prognozy dotyczące utraty pracy są znacznie niższe w przypadku krajów i zawodów, w których wymagane są umiejętności ICT.
Wreszcie, w raporcie przedstawiono zalecenia, nie tylko w oparciu o obserwacje i wyniki zebrane w trakcie prac nad raportem, ale także z uwzględnieniem reform i inwestycji państw członkowskich UE od 2022 r. w ramach NextGenerationEU i Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Raport jest dostępny pod tym linkiem.