Raport „Wielki reset umiejętności” przygotowany przez Future Collars i ICAN Institute odpowiada na pytanie jakim wyzwaniom muszą sprostać firmy oraz pracownicy, aby utrzymać się na rynku oraz wskazuje kierunki i odpowiedzi w kontekście rozwoju zawodowego oraz stabilności zatrudnienia.
Zaś reskilling, upskilling, outplacement to główne trendy rynku pracy na najbliższe lata.
Publikacja to kompleksowe ujęcie zagadnień dotyczących wypełnienia luki kompetencyjnej firm, a także podsumowanie dyskusji wokół kluczowych wyzwań związanych z brakiem specjalistów IT w Polsce.
Autorzy raportu, Future Collars we współpracy z ICAN Institute – mają na celu, aby publikacja stała się jednym, z najważniejszych dokumentów budujących świadomość transformacji technologicznej. Znajdują się w nim opracowania, opisy, trendy, oceny i kierunki na najbliższe lata w kontekście zmieniającego się rynku pracy. Partnerem głównym raportu jest THINKTANK.
Raport podzielony jest na kilka części. Możemy zapoznać się z obecnymi wyzwaniami rynku pracy, a także perspektywą na kolejne lata. W ramach tego obszaru poruszone są problemy z rekrutacją, brakiem kompetencji cyfrowych oraz postępującą automatyzacją pracy. Duża część raportu poświęcona jest kwestiom reskillingu i upsillingu, czyli nieomalże gotowego rozwiązania, jak poradzić sobie z wyzwaniami na rynku pracy. Bardzo użyteczny jest „słownik pojęć”, czyli Słownik Wielkiego Reskillingu. W tej części publikacji opisane są również zalety wynikające z wykorzystania i wdrożenia potencjału reskillingu.
Wartościową częścią raportu „Wielki reset umiejętności” jest badanie własne, czyli próba odpowiedzi na pytanie jak działy personalne radzą sobie w obliszu rewolucji reskillingu i czy już z tą rewolucją mamy do czynienia na polskim rynku.
Autorzy opisali problemy firm z rekrutacją pracowników. Z przeprowadzonego badania wynika, że reskilling nie jest obecnie metodą ich rozwiązania, aczkolwiek w przypadku automatyzacji pracy firmy chętniej sięgają po rozwiązania reskillingu. Warto podkreślić, że w teorii firmy są gotowe na reskilling i mają pozytywne opinie na temat tego procesu (aż 64% firm deklaruje, że ma ustrukturyzowany proces od zgłoszenia pracownika po rozwój nowych kompetencji). Liczby wyglądają zdecydowanie gorzej, jeśli sprawdzamy aspekt korzystania z rozwiązań reskillingu w praktyce – tylko 6% pracowników faktycznie przeszło reskilling.
Dużą i ważną część raportu obejmuje część dotycząca case studies. Znajdują się tam przykłady firm, które z powodzeniem i sukcesem wdrażają rozwiązania reskillingu wśród swoich pracowników.
Pokazane w raporcie dane nie są optymistyczne. Wydaje się, że bez systemowego programu reskllingu polskich przedsiębiorców czekają ogromne problemy związane z zachowaniem
konkurencyjności. Już teraz umiejętności cyfrowe Polaków, w porównaniu do reszty Europy, są na
bardzo niskim poziomie. W raporcie czytamy, że nawet 90% firm zgłasza problemy z pozyskaniem
pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Autorzy raportu podkreślają, że jednym z głównych współczesnych wyzwań narynku pracy są problemy z rekrutacją pracowników, a według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 9 na 10 firm zgłasza problemy z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.
Wśród głównych wniosków płynących z raportu, a także przeprowadzonego przez autorów badania własnego wynika, że firmy w Polsce już dziś mają problem z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kompetencjach cyfrowych i miękkich, a problemy te jeszcze dodatkowo się pogłębiają poprzez postępującą automatyzację pracy.
Z drugiej zaś strony, firmy, które wdrażają pilotażowe programy reskiliingu zdecydowanie dostrzegają korzyści wynikające z wykorzystania tego potencjału i deklarują kontynuację wraz ze zwiększeniem skali.
Na podstawie raportu „Wielki reset umiejętności” wynika, że firmy, które działają i stosują reskilling,
zyskują. Warto zachęcać i propagować wdrażanie takich strategii pozostałe przedsiębiorstwa.
Reskilling jest potencjalnym rozwiązaniem wyzwań, z jakimi mierzy się rynek pracy, a także może w łatwy sposób poszerzyć, tak niezbędne w dzisiejszych czasach, umiejętności cyfrowe pracowników.