cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Największa awaria IT

Data publikacji:  26.07.2024

W erze cyfrowej technologia odgrywa kluczową rolę w niemal wszystkich aspektach ludzkiego życia, Co za tym idzie, niezawodność systemów informatycznych jest absolutnie podstawowa. Bankowość, opieka zdrowotna, transport czy komunikacja – wszędzie polegamy na skomplikowanych systemach IT. Jednak co w przypadku, gdy systemy te zawodzą?

Odpowiedź na to pytanie poznaliśmy w piątek 19 lipca, kiedy to miała miejsce ogromna, globalna awaria technologiczna. Sparaliżowała ona działanie tysięcy przedsiębiorstw i instytucji na całym świecie. Odpowiedzialny za cały ten chaos okazał się CrowdStrike – producent bardzo popularnego, zaawansowanego oprogramowania antywirusowego dla przedsiębiorstw. Firma specjalizująca się w cyberbezpieczeństwie wysłała wadliwą aktualizację oprogramowania Falcon Sensor. Awaria dotknęła miliony urządzeń z systemem Windows korzystających z oprogramowania CrowdStrike, powodując masowe zawieszanie się systemów i niekończące się cykle restartów. Nie był to atak hakerski, a jak podała sama firma 21 lipca: „Spośród około 8,5 miliona urządzeń z systemem Windows, które ucierpiały w wyniku awarii, znaczna liczba jest już z powrotem online i działa.” Problem dotknął wiele branży, zakłócając działalność instytucji bankowych, firm telekomunikacyjnych, utrudniając handel, nadawanie kanałów telewizyjnych czy usługi kurierskie. Przykładem w Polsce były duże problemy na m.in. terminalu kontenerowym w Gdańsku. Jednak najbardziej ucierpiał właśnie transport – zostało odwołanych ponad 5000 lotów komercyjnych na całym świecie, co doprowadziło do kompletnego chaosu na lotniskach. Było to zauważalne przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, lecz również i w Europie. Pasażerowie linii lotniczych Wizz Air mogli odczuć skutki awarii na własnej skórze, ponieważ nie działała odprawa internetowa. Przewoźnik prosił o jak najszybsze przybycie na lotnisko w celu odprawy przy stanowisku check-in.

Zgodnie z najnowszymi wyliczeniami koszty światowej awarii systemów informatycznych, do jakiej doszło tydzień temu, szacowane są na 5,4 mld dolarów. Firma Parametrix, specjalizująca się w ubezpieczeniach od ryzyk cybernetycznych twierdzi, że najbardziej ucierpiały firmy medyczne (około 1,9 miliarda dolarów) wraz z liniami lotniczymi (860 milionów dolarów). Cały raport dostępny jest pod tym linkiem: https://www.parametrixinsurance.com/crowdstrike-outage-impact-on-the-fortune-500

Niedawne wydarzenia były bolesnym przypomnieniem o tym, jak bardzo jesteśmy uzależnieni od nowoczesnych technologii. Mimo bardzo dużych postępów w tej dziedzinie, nie jesteśmy w pełni odporni na potencjalne zagrożenia i problemy techniczne. Awaria ta pokazała również, jak ważne jest posiadanie odpowiednich i skutecznych planów awaryjnych na wypadek takich sytuacji. Co sądzisz na ten temat? Zapraszam do dyskusji w komentarzach poniżej.

© Gorodenkoff – stock.adobe.com

Docelowi odbiorcy: Umiejętności cyfrowe dla wszystkich, Umiejętności cyfrowe w edukacji, Umiejętności cyfrowe dla profesjonalistów, Umiejętności cyfrowe dla zatrudnionych i poszukujących pracy
Dziedziny: Programy i kwalifikacje ogólne, bliżej niezdefiniowane
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy, Średni, Zaawansowany, Ekspercki
Typ inicjatywy: Międzynarodowa
Zasięg geograficzny: PolskaUnia Europejska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Dodaj komentarz