W dobie dynamicznych zmian technologicznych, które wpływają na wszystkie aspekty życia społecznego i zawodowego, edukacja również musi nadążać za nowymi wyzwaniami. Szczególną rolę odgrywają nauczyciele, którzy nie tylko przekazują wiedzę, ale również kształtują umiejętności potrzebne młodemu pokoleniu w przyszłości. Jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku jest biegłość w korzystaniu z technologii cyfrowych, dlatego rozwój cyfrowych kompetencji nauczycieli jest jednym z priorytetów edukacyjnych w Polsce.
Technologia odgrywa coraz większą rolę w procesie nauczania – od korzystania z tablic interaktywnych i platform e-learningowych po integrację programowania i analizy danych w podstawie programowej. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła ten trend, wymuszając masowe przejście na nauczanie zdalne i hybrydowe. Ujawnione wówczas braki w przygotowaniu cyfrowym wielu nauczycieli zwróciły uwagę na konieczność systematycznego podnoszenia ich kwalifikacji w tym obszarze. Aby sprostać tym wyzwaniom, w Polsce realizowanych jest wiele projektów, które mają na celu podniesienie poziomu cyfrowych kompetencji kadry nauczycielskiej. Dzięki nim nauczyciele mogą nie tylko rozwijać swoje umiejętności techniczne, ale również lepiej dostosować metody pracy do potrzeb współczesnych uczniów.
Inwestycja „E-kompetencje” ma na celu zwiększenie poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie oraz ich zastosowanie w codziennym życiu, edukacji, pracy oraz wsparcie procesu cyfrowej transformacji kraju. Rozwijanie tych umiejętności umożliwia zdalną naukę i pracę, uczestnictwo w kursach zawodowych online, korzystanie z technologii cyfrowych, efektywne wykorzystywanie e-usług oraz zdobywanie wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. Planowana data zakończenia działań w ramach inwestycji to 30 czerwca 20206 r.
W ramach realizacji przedsięwzięć z Inwestycji podnoszone będą kompetencje cyfrowe u nauczycieli przedszkolnych oraz szkolnych, by łatwiej im było wprowadzać dzieci i młodzież w świat nowych technologii.
W przypadku nauczycieli edukacji przedszkolnej szkolenia będą dotyczyły m.in. zastosowań technologii informacyjno‑komunikacyjnych, ożywienie metod kształcenia czy zwiększenie świadomości higieny cyfrowej wśród rodziców. Mowa jest o pięciu nowych projektach:
- „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej”, projekt Stowarzyszenia Robisz.to
- „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego” , projekt Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”
- „ZDROWO-CYFROWO W PRZEDSZKOLU”, projekt Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim”, projekt Akademii Humanitas
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bytomskim, częstochowskim, katowickim i sosnowieckim”, projekt Akademii Humanitas
Z kolei nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych zostaną przeszkoleni w ramach projektów Fundacji Orange:
- „Szkoła jutr@”
- „Edukacja na cyfrowo”
Inwestowanie w kompetencje cyfrowe nauczycieli jest fundamentem nowoczesnej edukacji. Dzięki takim projektom nauczyciele są lepiej przygotowani do pracy w cyfrowym świecie, co przekłada się na rozwój uczniów i efektywność nauczania.
© AdobeStock
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.