Od ponad dziesięciu lat ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli (DigComp) zapewniają wspólne rozumienie, w całej Unii Europejskiej i poza nią, czym są kompetencje cyfrowe, a tym samym stanowią podstawę do kształtowania polityki w zakresie umiejętności cyfrowych. DigComp jest już powszechnie znany jako ogólnoeuropejskie ramy rozwijania i pomiaru kompetencji cyfrowych.
Od momentu przyjęcia DigComp stanowi solidną naukowo i neutralną technologicznie podstawę do wspólnego rozumienia umiejętności cyfrowych i kształtowania polityki w tym zakresie. Jednak w sferze cyfrowej sprawy toczą się szybko, a od ostatniej aktualizacji ram w 2017 r. wiele się wydarzyło. Mówiąc dokładniej, pojawiające się technologie, takie jak sztuczna inteligencja, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, robotyzacja, internet rzeczy, datafication lub nowe zjawiska, takie jak dezinformacja i dezinformacja, doprowadziły do nowych i zwiększonych wymagań w zakresie umiejętności cyfrowych ze strony obywateli. Istnieje również coraz większa potrzeba uwzględnienia ekologicznych i zrównoważonych aspektów interakcji z technologiami cyfrowymi. Niniejsza aktualizacja uwzględnia zatem wiedzę, umiejętności i postawy potrzebne obywatelom w obliczu tych zmian.
Niniejsza wersja 2.2 zawiera dwie główne części:
1. zintegrowane ramy DigComp 2.2 dostarczają ponad 250 nowych przykładów wiedzy, umiejętności i postaw, które pomagają obywatelom pewnie, krytycznie i bezpiecznie angażować się w technologie cyfrowe, a także nowe i powstające, takie jak systemy napędzane sztuczną inteligencją (AI). Ramy są również udostępniane zgodnie z wytycznymi dotyczącymi dostępności cyfrowej, ponieważ tworzenie dostępnych zasobów cyfrowych jest dziś ważnym priorytetem.
2. Druga część publikacji daje migawkę istniejących materiałów referencyjnych dla DigComp konsolidując wcześniej wydane publikacje i referencje.
Dokument jest dostępny pod tym linkiem.