cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Dynamiczne IT – czy wysokie kompetencje specjalistyczne wpływają na dobrostan pracowników w branży?

Data publikacji:  31.07.2023

Od pewnego już czasu kwestie zrównoważonego rozwoju dominują dyskurs społeczny. Mówiąc o zrównoważonym rozwoju nie mówimy już tylko o liczeniu śladu węglowego czy ekologicznym transporcie. ESG to pewnego rodzaju współczesna filozofia życia, która poza kwestiami środowiskowymi (environmental) i ładu korporacyjnego (governmental) porusza kwestie social, czyli między innymi bada miejsca pracy oraz zadowolenie pracowników z pracy w danej firmie/branży.

Na świecie realizowane są różnego rodzaju badania, które sprawdzają zadowolenie i dobrostan pracownika, jak również „kontroli” poddawana jest organizacja, jej kodeksy, regulaminy, programy reskillingowe czy upskillingowe.

Badanie przygotowane przez HearMe oraz Bitnoise porusza kwestie dobrostanu pracowników branży IT. Co jest niezwykle ważne, ponieważ akurat ta branża, już w czasach przed pandemią pracowała zdalnie, co akurat ma bardzo duży wpływ na dobrostan, zwłaszcza że branża technologiczna, ze względu na ograniczoną liczbę specjalistów jest bardzo konkurencyjna wśród pracodawców.

Z drugiej strony jak podkreśla partner badania branża IT najchętniej otwiera się na zmiany i nie boi się poruszać trudnych tematów, a ponadto stawia na relacje partnerskie. Dodając do tego powszechne przekonanie, że to ludzie budują sukcesy firm i są (a na pewno powinni być) najważniejszą częścią każdej organizacji – powstał ten raport – aby spojrzeć głębiej i zbadać faktyczny poziom dobrostanu psychicznego pracowników w branży IT. Sprawdzić czy wysokie kompetencje, jakimi dysponują specjaliści z sektora są proporcjonalne do zadowolenia.

Celem raportu jest oswajanie tematu zdrowia psychicznego pracownika, dlatego tematyka raportu obejmuje między innymi aspekty takie jak stres, motywacja, koncentracja, a także najczęstsze problemy pojawiające się w miejscu pracy, w tym świadomość pracowników i pracodawców/przełożonych na temat zdrowia psychicznego.

W badaniu wzięło udział 118 pracowników branży tech, z czego ponad połowa pracująca na stanowiskach seniorskich. Ankiety zbierane były w formie online.

Przedstawione w raporcie dane opisujące dobrostan pracowników w branży IT ukazują tę branżę, jako konkurencyjną. Branża IT, aby przyciągnąć najlepsze talenty ciągle usprawnia swoje i tak już prekursorskie w niektórych obszarach działania – w kontekście benefitów, stylu zarządzania czy poprawy środowiska pracy. To branża, która chętnie wdraża nowe rozwiązania przy czym weryfikuje, w jaki sposób długofalowo wpływają na pracowników.

Prawie 75% pracowników branży tech podkreśla, że pracując w zespole ma od kogo (bardzo często i często) uzyskać wsparcie; tylko 1,6% ankietowanych odpowiedziało, że nie otrzymuje takiego wsparcia nigdy.

Podobnie jest w przypadku tak ważnego, a jednocześnie często pomijanego aspektu, czyli doceniania – ponad 60% ankietowanych odpowiedziała, że często i bardzo często jest doceniana w obecnym miejscu pracy, a znów niecałe 2% odpowiedziało, że nigdy.

Na drugim biegunie pojawiają się odpowiedzi na pytania o problemy z koncentracją i uczucie zmęczenia po zakończonym dniu pracy – tylko mniej niż 2% ankietowanych odpowiedziało, że nigdy ich nie miewa, a około 30% podkreśla, że takie sytuacje mają miejsce często.

Raport wyraźnie pokazuje, że realizowane przez firmy z branży IT działania wpływające na dobrostan pracowników – działają.

Ankietowani wskazują na ogólne dobre samopoczucie i satysfakcję z pracy, a także brak poważniejszych problemów w obszarze zdrowia psychicznego. Jednocześnie pracownicy branży tech deklarują, że narzędzia związane z dobrostanem psychicznym są dla nich ważne i potrzebne, a także że mają bezpośredni wpływ na ich samopoczucie.

Dynamiczny rozwój sektora IT oraz stała konieczność zwiększania poziomu kompetencji, bardzo często bardzo specjalistycznych może prowadzić również do  rosnącej presji, a także nowych, czy aktualnie marginalizowanych wyzwań.

Zachęcamy do zapoznania się z raportem i analizą odpowiedzi na zadane pytania dotyczące różnych obszarów dobrostanu.

Dziedziny: Umiejętności osobiste i rozwój osobisty, Psychologia
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy
Technologia cyfrowa: umiejętności cyfrowe
Typ inicjatywy: Krajowa
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Możliwość komentowania została wyłączona.