„Jak transformacja cyfrowa może postawić człowieka w centrum robotyki i automatyzacji” to badanie z 2021 roku, zlecone przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Jego celem jest określenie zestawu zaleceń operacyjnych, które mogłyby być stosowane zarówno do podmiotów adoptujących, jak i decydentów w obszarze transformacji cyfrowej oraz wskazanie „wiązki” dobrych praktyk w różnych sektorach. Co więcej, wyniki badania wskazują na potrzebę umieszczenia przez organizacje ludzi na czele transformacji cyfrowej i budowania technologii poprzez podejście skoncentrowane na człowieku (takie, które jest zgodne z etyką i wspólnymi wartościami UE).
Właściwe przeprowadzenie transformacji cyfrowej
Procesy transformacji cyfrowej przekształcają naszą gospodarkę i społeczeństwo: zakłócają i zmieniają działalność gospodarczą oraz zmieniają świat pracy. Nasze działania społeczne również nie pozostają nietknięte: wspólne codzienne czynności, takie jak zakupy, rozmowy czy poszukiwanie informacji, również ulegają zmianom. Badanie wskazuje na niekorzystną tendencję: pomimo licznych wysiłków Unii Europejskiej mających na celu zachęcanie do szerszego stosowania nowych technologii, przedsiębiorstwa w całej Unii Europejskiej wciąż nie wykorzystują w pełni możliwości w tej dziedzinie i tracą szansę na potencjalne innowacje i projekty współpracy. Różnice między przedsiębiorstwami i MŚP dodatkowo komplikują sytuację. W jednym z ostatnich badań przytoczonych w sprawozdaniu nie znaleziono dowodów na to, że AI stanowiła ważną część produktów oferowanych przez 40% z 2 830 europejskich start-upów zajmujących się AI. Ponadto tylko 20% przedsiębiorstw w UE-28 uważa się za wysoce zdygitalizowane i nadal istnieje wiele możliwości technologicznych, które należy wykorzystać, zwłaszcza przez MŚP.
Umiejętności w erze transformacji cyfrowej
Raport analizuje zawody, sektory i role, obecnie uważane za najbardziej zagrożone przez automatyzację i AI. Na przykład w raporcie oszacowano, że sektor produkcyjny i usługowy zostanie mocno dotknięty, przy czym do 2030 roku 20 milionów miejsc pracy w sektorze produkcyjnym może zostać potencjalnie utraconych na rzecz robotów. Wcielenie transformacji cyfrowej niesie ze sobą wiele korzyści: daje możliwość ulepszenia istniejących produktów i opracowania nowych, optymalizacji procesów biznesowych i podnoszenia kwalifikacji pracowników. W badaniu przedstawiono przykłady kilku udanych przypadków, w których firmy zintegrowały produkty i procesy transformacji cyfrowej w ramach swoich przepływów organizacyjnych i odniosły korzyści. Wszystkie udane podejścia łączy kilka elementów, w tym jasność celów, praktyki współprojektowania, szeroka
i dostosowaną do potrzeb komunikację z pracownikami oraz duże zaangażowanie pracowników szczebla kierowniczego.
Pełny raport jest dostępny w języku angielskim na stronie internetowej Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.