W ostatnich latach myślenie obliczeniowe (Computational Thinking, CT) pojawiło się jako podstawowa umiejętność dla każdego, nie tylko dla informatyków. Pomimo rosnącego upowszechnienia, pojawia się szereg problemów i wyzwań związanych z efektywnym włączeniem umiejętności CT do edukacji obowiązkowej. Niniejszy raport aktualizuje i rozszerza ustalenia z badania CompuThink z 2016 r., zapewniając zaktualizowany przegląd w 22 państwach członkowskich UE i ośmiu krajach spoza UE. Zawiera również kompleksowe podsumowanie dowodów, w tym jedenaście zaleceń dla polityki i praktyki.
W badaniu skoncentrowano się na kilku kluczowych pytaniach dotyczących integracji umiejętności TK w kształceniu obowiązkowym:
- Jaki jest stan prac nad integracją CT w środowiskach edukacji obowiązkowej w UE?
- Jakie są podstawowe cechy CT i jej związek z informatyką, informatyką i obliczaniem?
- W jaki sposób rozwija się i ocenia umiejętności związane z TK w ramach kształcenia obowiązkowego w UE?
- Jak można ulepszyć edukację informatyczną w UE?
W ramach tego badania zebrano szeroki zakres dowodów z systematycznego przeglądu literatury, ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli ministerstw edukacji, dwóch internetowych spotkań konsultacyjnych oraz poprzez dogłębne studia przypadków w dziewięciu krajach europejskich obejmujące wywiady półstrukturalne (z ekspertami, decydentami, dyrektorami szkół, nauczycielami) i grupy fokusowe (z uczniami).
Niniejsza publikacja jest raportem Wspólnego Centrum Badawczego (JRC), służby Komisji Europejskiej odpowiedzialnej za naukę i wiedzę.