W niniejszym raporcie ENISA wnosi wkład zarówno do praktyki, jak i do badań nad niedoborem i luką w zakresie umiejętności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w dwóch odrębnych obszarach.
Po pierwsze, przedstawiono w nim przegląd obecnej podaży umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez analizę danych zebranych i wygenerowanych przez niedawno utworzoną bazę danych dotyczących szkolnictwa wyższego w zakresie cyberbezpieczeństwa (CyberHEAD).
Po drugie, opisano w nim podejścia polityczne przyjęte przez państwa członkowskie Unii Europejskiej w ich dążeniu do zwiększenia i utrzymania krajowych kadr w zakresie cyberbezpieczeństwa. Podejścia te zostały sklasyfikowane i przeanalizowane w oparciu o cele określone w krajowych ramach oceny zdolności ENISA, a mianowicie świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa, szkolenia, wyzwania i ćwiczenia. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych w niniejszym sprawozdaniu przedstawiono pięć zaleceń mających na celu rozwiązanie problemu niedoboru i luki w zakresie umiejętności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej.
Dokument jest dostępny pod tym linkiem.