cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Utrata pracy i COVID-19: czy praca zdalna, automatyzacja i zadania w pracy mają znaczenie?

Data publikacji:  30.03.2023

„Utrata pracy i COVID-19: czy praca zdalna, automatyzacja i zadania w pracy mają znaczenie?” to raport Cedefop, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, który ma na celu zaoferowanie pewnego wglądu w przyszłość pracy i sposób, w jaki trendy i dane zmieniły się w wyniku wpływu pandemii COVID-19 na Unię Europejską i cały świat.

Analiza zawarta w raporcie opiera się na najnowszych statystykach, w połączeniu z danymi Cedefop dotyczącymi prognozowania umiejętności, skupiając się na różnych skutkach, jakie COVID-19 wywarł na zawody, role, sektory i branże. Jednym z podkreślonych aspektów jest odporność: w raporcie stwierdzono, że im mniejszy potencjał pracy zdalnej oferuje dany zawód i im większe ryzyko automatyzacji w przypadku danej roli, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo utraty zatrudnienia. Jeszcze ważniejsze jest zapotrzebowanie na podstawowe umiejętności cyfrowe dla wszystkich oraz bardziej zaawansowane umiejętności, potrzebne do pracy w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT): analiza pokazuje, że prognozy dotyczące utraty pracy są znacznie niższe w przypadku krajów i zawodów, w których wymagane są umiejętności ICT.

Wreszcie, w raporcie przedstawiono zalecenia, nie tylko w oparciu o obserwacje i wyniki zebrane w trakcie prac nad raportem, ale także z uwzględnieniem reform i inwestycji państw członkowskich UE od 2022 r. w ramach NextGenerationEU i Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

Raport jest dostępny pod tym linkiem

Dziedziny: Ekonomia, Umiejętności zawodowe, Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), bliżej niezdefiniowane, Elektronika i automatyka
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy, Średni, Zaawansowany, Ekspercki
Technologia cyfrowa: sztuczna inteligencja, robotyka, oprogramowanie, tworzenie stron internetowych, umiejętności cyfrowe
Typ inicjatywy: Unijna
Zasięg geograficzny: Unia Europejska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Możliwość komentowania została wyłączona.