„Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” to raport firmy „Future Mind” pokazujący, jak młode pokolenie korzysta ze smartfonów i aplikacji młodzi Polacy, dla których era mobile to jedyne czasy, jakie znają. Publikacja powstała w odpowiedzi na aktualne, dynamiczne zmiany na rynku pracy oraz wyzwania gospodarcze, z którymi przyszło się mierzyć zarówno młodym Polakom, jak również pracodawcom.
Autorzy pokazują pokazują wyniki badania zachowań i użycia technologii mobilnych w codziennym życiu i podróży konsumenckiej osób od 15. do 35. roku życia w ujęciu wielu płaszczyzn. Raport jest podzielony na 6 rozdziałów (Młodzi i ich smartfon; Młodzi i ochrona danych; Młodzi i aplikacje mobilne; Młodzi i phygital; Młodzi i wartości; Młodzi i sytuacja ekonomiczna), w których oprócz wyników badań i szczegółowych wniosków znajduje się bardzo wartościowa część komentarzy eksperckich.
Publikacja przybliża perspektywę młodych konsumentów, a także ich samoistny rozwój w obszarze umiejętności cyfrowych, to pokolenie, które od zawsze „miało mobile pod ręką”. Jest to niezwykle ważny aspekt raportu, ponieważ zrozumienie optyki młodych i adresowanie potrzeb jest krytyczne dla rozwoju każdego biznesu. Warto zwrócić szczególną uwagę, że w codziennym świecie młodej generacji to właśnie smartfon, jest dla nich „oknem na świat”, nieodłącznym elementem codzienności. Telefon to dla nich zdecydowanie więcej niż dostęp do zasobów internetu, to centrum zarządzania ich światem.
Wyniki badania niejednokrotnie budzą niepokój w wielu kwestiach (dbałość o higienę cyfrową, nawyki związane z bezpieczeństwem danych), ale pokazują też potencjał m-commerce i przede wszystkim oczekiwania młodej generacji wobec technologii mobilnych.
Wśród ciekawych danych wynika, że 2/3 respondentów w wieku 15-35 lat korzysta z aplikacji mobilnych, aby lepiej zarządzać swoimi wydatkami. Tym samym, rozwiązania cyfrowe stają się dla nich istotnym wsparciem w niwelowaniu skutków kryzysu. Raport pokazuje, że na poziomie wartości, inwestowanie w naukę i rozwój technologiczny oraz budowa silnego i sprawnego państwa to kluczowe aspekty dla 80 proc. młodych Polaków. To podejście przejawia się również w ich ambicjach zawodowych – jedna trzecia ankietowanych w wieku 15-35 lat pragnie pracować nie tylko dla zarobku, ale przede wszystkim dla własnego rozwoju.
W naturalny i dosłowny sposób podsumowują również umiejętności cyfrowe, jakie młode pokolenie posiada, a jak wpłyną one na kwestie rynku pracy to już temat na kolejne duże opracowanie.
Jednym z kluczowych wniosków z przeprowadzonego badania jest to, że co dziesiąty młody człowiek (15-20 lat) dałby radę funkcjonować bez telefonu maksymalnie 1 godzinę, a aż 87% Polaków w wieku 15-20 lat patrzy w ekran telefonu między 2 a 10 godzin dziennie.
Kolejnym z nich, niezwykle ważnym z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa jest to 7% Polaków wieku 15-20 lat w ogóle nie przejmuje się kwestią ochrony danych, a aż 59% zachowuje jedynie podstawową ostrożność. Młodsza część badanej grupy (w wieku 15-20 lat) mniej chętnie przekażą swoje dane w zamian za zniżkę na zakupy niż ich starsi koledzy. Co pokazuje, że świadomość zagrożeń jest relatywnie wysoka w tej młodszej grupie.
Kluczowym wnioskiem podsumowującym rozdział Młodzi i phygital jest to, że w przedziale 15-25 lat jest 2x więcej osób przywiązujących wagę do wartości komunikowanych i wspieranych przez marki niż osób, dla których nie mają one znaczenia. Wartości są ważne zarówno dla bardziej, jak i dla mniej
zamożnych młodych Polaków – wysokość przychodów nie ma wpływu na ich podejście.
Jeśli chodzi o rozwój kompetencji to aż 3/4 młodych Polaków (15-35 lat) negatywnie ocenia wpływ obecnej sytuacji gospodarczej na swoją sytuację życiową. Co przekłada się na główną motywację do pracy wśród młodych (nawet przy zapewnionych dostatecznych warunkach życia) jest własny rozwój – średnio 30% wskazań (35% w najmłodszej grupie).
Cały raport, jak również jego kluczowe wnioski są niezwykle ciekawe i to ciekawe z wielu perspektyw. Jest to badanie, które może być jednym z podstawowych narzędzi dla wielu działów w firmach i wielu sektorach.