PISA to Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). PISA ma na celu zmierzenie zdolności 15-letnich nastolatków do wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu czytania, matematyki i nauk ścisłych w celu sprostania wyzwaniom w życiu codziennym.
Opracowana wspólnie przez kraje członkowskie OECD za pośrednictwem Dyrekcji ds. Edukacji OECD, PISA bada, w jakim stopniu uczniom zbliżającym się do końca edukacji obowiązkowej udało się nabyć niektóre z wiedzy i umiejętności niezbędnych do pełnego uczestnictwa w dzisiejszym społeczeństwie wiedzy. PISA jest ważną częścią pracy Dyrekcji ds. Edukacji OECD, która gromadzi dane i dostarcza wskaźniki porównawcze systemów edukacyjnych w krajach członkowskich i partnerskich OECD.
Program ten ma na celu dostarczenie porównywalnych danych, aby umożliwić państwom poprawę ich polityki edukacyjnej i wyników nauczania, mierząc jednocześnie rozwiązywanie problemów i zdolności poznawcze. Program PISA został opracowany w celu umieszczenia informacji dostarczanych przez krajowe monitorowanie wyników systemu edukacji w szerszym kontekście – poprzez regularne oceny w ramach wspólnych, uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym ram. Badając związki między uczeniem się uczniów a innymi czynnikami, metryka może zapewnić wgląd w źródła zróżnicowania wyników w poszczególnych krajach i pomiędzy nimi.
PISA jest sponsorowana, zarządzana i koordynowana przez OECD i finansowana przez kraje uczestniczące.