All Digital Week to jedna z kluczowych ogólnoeuropejskich kampanii podnoszących świadomość w zakresie umiejętności cyfrowych, która angażuje obywateli 36 krajów Europy poprzez różne działania krajowe odbywające się w krajach uczestniczących. Na Litwie kampania od około 3 lat organizowana jest pod flagą projektu „Connected Lithuania” – inicjatywy, której celem jest podniesienie umiejętności i kompetencji wszystkich mieszkańców Litwy. All Digital Week odbywa się zazwyczaj w ostatnim tygodniu marca każdego roku, a jego celem jest przybliżenie ludziom możliwości ICT, ich potencjału oraz znaczenia kompetencji cyfrowych we wszystkich sektorach.
Wydarzenia All Digital Week odbywają się w 36 krajach w wielu lokalizacjach: Centrach Kompetencji Cyfrowych, bibliotekach, szkołach, domach kultury i innych, skupiając duży zespół partnerów od początku kampanii w 2010 roku. Każdego roku All Digital Week gromadzi ponad 100 000 uczestników. Na Litwie program koncentruje się na dobrych praktykach w zakresie umiejętności cyfrowych w edukacji, które mogą być wykorzystywane i powielane przez szkoły, instytucje, biblioteki, nauczycieli i wychowawców, aby wspierać ich indywidualne działania.
Dlaczego potrzebujemy All Digital Week w Europie?
Według raportu Digital Economy and Society Indicators (DESI), wyników badań dotyczących fake news i dezinformacji w sieci, wyników badań dotyczących wpływu cyfryzacji i automatyzacji na życie codzienne, umiejętności cyfrowe mogą być drogą do przodu, ale Europa ma jeszcze sporo do zrobienia. Blisko połowa obywateli Unii (43%) nie posiada wystarczających umiejętności cyfrowych – i dlatego może przegapić rosnące możliwości zatrudnienia. Kolejne 35% osób w UE nie posiada nawet podstawowych umiejętności cyfrowych, a 13% Europejczyków nadal nie korzysta z Internetu.
Coraz większa liczba obywateli Unii Europejskiej (29%) jest sceptyczna, jeśli chodzi o umiejętność rozpoznawania dezinformacji. Obawy związane z automatyzacją są również wysokie – 72% Europejczyków obawia się, że robot może zastąpić ich źródło utrzymania.
Doświadczenie z Litwy: przybliżenie wyników
Co do zasady, tematy kampanii Digital Week obracają się wokół kilku obszarów kompetencji, wszystkich związanych z umiejętnościami cyfrowymi: umiejętność korzystania z mediów, rozwój krytycznego myślenia, umiejętności cyfrowe, bezpieczne zachowania w sieci oraz promowanie umiejętności cyfrowych dla cyfrowych miejsc pracy.
Na Litwie Digital Week 2019 – 2021 były organizowane w ramach krajowego projektu „Connected Lithuania”. Jak zatem przebiegały kampanie przez te 3 lata i jakie było zaangażowanie?
Wyniki z lat 2019 i 2020 – przejście do sfery cyfrowej
W 2019 roku 527 bibliotek (biblioteki centralne i ich filie) zorganizowało działania, w których wzięło udział 9928 odwiedzających. Krajowy lockdown w 2020 roku oznaczała, że wydarzenia odbywające się wcześniej w bibliotekach zostały przeniesione do sfery cyfrowej. Co ważne, przyniosło to również tę korzyść, że dyskusje na żywo mogła śledzić znacznie bardziej zróżnicowana publiczność z całej Litwy. Prawie 9 000 osób wzięło udział w działaniach online w ramach „Digital Week 2020 na Litwie”: ponad 3 000 obejrzało seminaria wideo i wykłady, ponad 5 000 wzięło udział w interaktywnych dyskusjach za pośrednictwem strony internetowej projektu. Sama dyskusja na temat krytycznego myślenia w obliczu informacji w sieci przyciągnęła ponad 600 widzów. Prawie 200 bibliotek publicznych z całej Litwy i ich filii również przyłączyło się do działań na odległość.
Digital Week na Litwie 2021 – rekordowa liczba uczestników
Edycja Digital Week w 2021 na Litwie została zainaugurowana przez stowarzyszenie „Langas į ateitį” na konferencji projektu „#PrisijungusiLietuva. Connected Lithuania” we współpracy z Komisją Kultury Parlamentu Republiki Litewskiej. Celem tej edycji Digital Week była analiza zdolności mieszkańców Litwy do sprostania wymaganiom zmieniającego się rynku pracy i stawienia czoła wyzwaniom ery cyfrowej.
Jedna dyskusja na temat różnych możliwości rozwoju umiejętności cyfrowych na Litwie zgromadziła 7735 uczestników. Podczas dyskusji członkowie projektu „Connected Lithuania” przedstawili tło projektu, kontekst i spostrzeżenia osób, które już wzięły w nim udział. Projekt „Prisijungusi Lietuva” uruchomił również zaproszenia do oglądania 5 codziennych transmisji wideo, gromadząc rekordową liczbę widzów na Litwie – 20.500.
Zasoby umiejętności cyfrowych dla nauczycieli i pedagogów na Litwie
Poniższe materiały mogą być interesujące dla nauczycieli, szkół, administratorów szkół, nauczycieli i trenerów oraz edukatorów w ogóle. Mogą one również pomóc w zorganizowaniu działania w ramach Digital Week na Litwie. Wymienione poniżej zasoby obejmują dobre praktyki w zakresie zwiększania umiejętności cyfrowych uczniów, a także integracji technologii cyfrowych w nauczaniu i uczeniu się. Materiały obejmują: nagrania wideo z lekcji, dyskusje, testy samooceny oraz materiały zaadaptowane z poprzednich działań edukacyjnych.
Niektóre przydatne zasoby umiejętności cyfrowych z Digital Week 2021 na Litwie obejmują:
„Komentarze w Internecie: dziel się opiniami w sposób etyczny” – praktyczne zadanie, przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców, w którym uczestnicy są zaproszeni do zapoznania się z postępowaniem w sieci lub sposobem wyrażania swoich poglądów w komentarzach online.
’Mój profil – moja przestrzeń’ – praktyczne ćwiczenie dla młodzieży w wieku 15-18 lat, w którym uczestnicy muszą przeanalizować przedstawione sytuacje i wykonać określone czynności przy użyciu swojego konta na Facebooku, aby sprawdzić swoje umiejętności krytycznego myślenia.
„Niewiarygodne oferty” – zadanie praktyczne skierowane do większej grupy demograficznej (osoby w wieku 20-50 lat), w którym uczestnicy badają fake news i dezinformację w mediach społecznościowych i na platformach internetowych.
„Fakt czy mit?” – zadanie praktyczne skierowane do starszych odbiorców (osoby w wieku od 50 do 80 lat), które zwraca uwagę na różnorodność i różnice między różnymi źródłami informacji. Kolejnym punktem ciężkości tego zadania jest analiza materiałów wideo, w tym wideoblogów i nagrań.
„Cyfrowy świat” – quiz dla młodzieży w wieku 12+ za pośrednictwem aplikacji Kahoot, którego celem jest zaproponowanie przydatnych faktów i istotnych informacji na temat zmieniającego się charakteru internetu i nowych technologii cyfrowych.
„Ja i internet” – bitwa na mózgi, czyli gra dla uczestników w każdym wieku mająca na celu zachęcenie do rozwoju kreatywnego myślenia i podniesienie poziomu umiejętności cyfrowych. to gra dla uczestników w każdym wieku mająca na celu zachęcenie uczestników do kreatywnego myślenia i podniesienie poziomu umiejętności cyfrowych.
„Krytyk reklamy” – gra-dyskusja skierowana do osób powyżej 12 roku życia, a także do dorosłych. Gra stara się skłonić uczących się do refleksji nad tym, co to znaczy myśleć krytycznie o reklamach regularnie widzianych w Internecie, a także uczy ich zwracać uwagę na tytuły i ukryte reklamy w życiu codziennym, a zwłaszcza na zakupach.
„Jak odróżnić fake news” – wykład dla młodzieży od 12 roku życia i dorosłych, który skupia się na tekstach widocznych w sieci. Zachęci uczestników do krytycznego myślenia poprzez ocenę tekstów widocznych w sieci. Połączenie wykładów i debat pomoże wszystkim podjąć istotne informacje w kreatywny i realistyczny sposób.