Projekt „Women4IT” został uruchomiony w 2018 roku z jednym celem: wsparcie rozwoju umiejętności cyfrowych szczególnie dla młodszych kobiet poszukujących pracy, a tym samym poprawę ich szans na zatrudnienie. Misją projektu jest przyczynienie się do tworzenia atrakcyjnych i trwałych miejsc pracy, ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi, pomoc w strukturyzacji i poprawie różnorodności w sektorze IT, a także współpraca z rekruterami w celu testowania innowacyjnych rozwiązań i doprowadzenia do zatrudnienia większej liczby kobiet.
Ogromną siłą jest wielonarodowa perspektywa projektu: był on realizowany na Litwie i w kolejnych 8 krajach partnerskich: Łotwa, Hiszpania, Grecja, Norwegia, Rumunia, Irlandia, Malta i Belgia.
Mapowanie cyfrowych profili przyszłości
Jednym z kluczowych elementów projektu jest opracowanie nowego narzędzia online do oceny kompetencji cyfrowych uczestników, porównania dostępnych umiejętności i profili oferowanych cyfrowych miejsc pracy oraz zaproponowania najbardziej odpowiedniego programu nauki. Uczestnicy mają następnie możliwość ukończenia kursów w zależności od profilu cyfrowego, którym są zainteresowani. W ramach projektu mapowano również dostępne oferty, trendy cyfrowe i pracownicze w litewskim badaniu cyfrowego rynku pracy, identyfikując 8 kluczowych cyfrowych profili zawodowych:
- Specjalista ds. obsługi klienta
- Specjalista ds. wsparcia użytkowników i testowania
- Koordynator projektu
- Analityk danych
- Specjalista ds. ochrony danych osobowych
- Web developer
- Grafik
- Specjalista ds. mediów cyfrowych
Women4IT – doświadczenia z Litwy
Faza szkoleniowa projektu Women4IT na Litwie trwała od lutego do marca 2021 roku, przy wsparciu Bałtyckiego Instytutu Technologii Edukacyjnych (Beti) wraz z Grupą Organizacji Szkoleń. W ciągu tego 1 miesiąca 100 Litwinek ukończyło z powodzeniem program szkoleniowy obejmujący 160 godzin.
W wyniku litewskiego badania rynku pracy cyfrowej dziewczęta rozpoczęły szkolenie od jednego z czterech potencjalnych zawodów cyfrowych zidentyfikowanych jako koordynatorzy projektów, specjaliści ds. obsługi klienta, młodsi web developerzy lub analitycy danych. Najbardziej popularny był profil zawodowy specjalisty ds. obsługi klienta, którego szkolenie ukończyło 41 dziewcząt. Na drugim miejscu zakończył się koordynator projektu, szkoląc 25 dziewcząt. Prawie takim samym zainteresowaniem cieszył się profil zawodowy młodego web developera, który z powodzeniem ukończyły 23 dziewczyny. Tymczasem profil analityka danych wybrało tylko 11 dziewcząt, ale i one z powodzeniem w terminie ukończyły szkolenie. Warto wspomnieć, że wszystkie szkolenia odbywały się zdalnie, a globalna pandemia tylko udowodniła, że te specjalności są bardziej wymagane niż kiedykolwiek.
Jedna z uczestniczek szkolenia, Sandra Kirgetovaitė, zdecydowała się wziąć w nim udział, gdyż była zainteresowana jak przebiega budowa stron internetowych: „To nowe wyzwanie dla mnie samej, czy będę w stanie zrozumieć i nauczyć tej innowacji”. Sandra wybrała szkolenie junior web creator i z powodzeniem je ukończyła. Sama Sandra stwierdziła po szkoleniu, że kształcenie na odległość nie skomplikowało ani nie pogorszyło jakości studiów, ale ułatwiło wejście na rynek pracy i otworzyło nowe możliwości nauki. Sandra twierdzi, że poleciłaby to szkolenie również swoim znajomym: 'W szczególności kurs poszerza horyzonty. Po drugie, takie szkolenie pomaga zrozumieć, jakie zmiany zachodzą w świecie nowoczesnych technologii. A zdobyta tu wiedza wystarczy, by stworzyć własną stronę internetową.”
Pod koniec projektu mieliśmy możliwość rozszerzenia działań projektowych, aby włączyć więcej dziewczyn w cyfrowy świat. Będziemy dążyć do dalszego ułatwiania użytkownikom dostępu do platformy poprzez dostarczanie nowych narzędzi i ukierunkowanych wyborów mentorskich.
Ścieżki edukacyjne, cyfrowe profile zawodowe i inne zasoby projektu można pobrać z https://women4it.eu/news-resources/resources/.