cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Zestaw zadań: Facebook

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował dobrą praktykę autorstwa Pracowni Języka Polskiego. Stanowi ją zestaw zadań, który uświadomia uczniom , że można się od Facebooka uzależnić oraz to, że etyka mowy obowiązuje w różnych sytuacjach komunikacyjnych nawet w ,,szybkich” smsach.

Celem narzędzia jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie zachowań w cyberprzestrzeni na przykładzie krytyki popularnego facebookowego działania – „lajkowania” (aprobowania) zamieszczonych treści. Zadania mają na celu również sprawdzenie uczniowskich umiejętności z zakresu odbioru tekstów: artykuły prasowego oraz fotografii z kampanii społecznej.

Narzędzie powstało w toku badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”.

Przykładowe pytanie:

Wykorzystaj poniższy tekst do rozwiązania zadań

          Zaczyna się niewinnie: ktoś namawia cię, żebyś założył konto na Facebooku. Zapisujesz się do kilku grup, umieszczasz kilka zdjęć, powiększasz grono znajomych. Wszystko pod kontrolą. Ale po jakimś czasie zaczynasz myśleć o Facebooku nawet, gdy jesteś offline. Wreszcie ogarnia cię lęk, że pewnego dnia zepsuje ci się modem i zostaniesz odcięty od Facebooka, czyli od świata. Jeśli choć kilka opisanych objawów rozpoznajesz u siebie, może to oznaczać, że jesteś uzależniony. Według amerykańskich specjalistów syndromowi IAD (Internet Addiction Disorder[1]) ulega od 18 do 29 proc. użytkowników sieci. Praktycy obserwują też nowe zaburzenie: FAD, czyli Facebook Addiction Disorder[2].

– Najbardziej narażeni są początkujący użytkownicy portali społecznościowych, tacy, którzy swoje konto np. na Facebooku założyli nie dawniej niż półtora roku temu – mówi Bartłomiej Szmajdziński, autor pierwszych w Polsce badań nad uzależnieniem od internetu i psychoterapeuta. Zgłaszają się już do niego pacjenci, których jednym z uzależnień są portale społecznościowe. – Obserwujemy nawet zespół odstawienia, objawiający się poczuciem dyskomfortu, agresją, czasem objawami psychosomatycznymi, jak bóle głowy czy skurcze mięśni – mówi.

          Od połowy ubiegłego roku Polska otwiera ranking krajów, w których najszybciej rośnie liczba użytkowników Facebooka. W ubiegłym tygodniu profile założyło sobie prawie 140 tys. rodaków– Facebook stał się u nas synonimem nowoczesności, elitaryzmu, wysokiego statusu. Dlatego ludzie na jego rzecz rezygnują z profilów na Naszej Klasie, która zyskuje wizerunek przaśnej i prowincjonalnej – mówi dr Dominik Batorski, socjolog internetu z Uniwersytetu Warszawskiego. Zdaniem psychologa Bartłomieja Szmajdzińskiego jedną z przyczyn popularności Facebooka w naszym kraju jest to, że wpisuje się on w nasz narodowy charakter. – Bardzo lubimy wolność, a Facebook daje użytkownikowi znacznie większą swobodę niż inne portale społecznościowe – tłumaczy Szmajdziński. – Polacy mają też silną potrzebę bycia razem i stąd popularność portalu – dodaje dr Bohdan Woronowicz, psychiatra, specjalista od uzależnień.

          Jedna z grup na amerykańskim Facebooku nosi nazwę: „Jeśli nie widzisz mnie w sieci przez 48 godzin, niezwłocznie wezwij policję”. Z 27-letniej Magdy, absolwentki grafiki na warszawskiej ASP, znajomi żartują, że na Facebooku nie ma jej 20 minut dziennie. Dokładnie tyle, ile potrzeba jej na dojście z domu do pracy. I rzeczywiście, Magda komputer ma włączony nieustannie. Facebook też. Używa go od kilku lat, na początku służył jej tylko do kontaktu z kilkoma znajomymi z zagranicy. Od dwóch lat, kiedy stał się modny w Polsce, liczba jej znajomych wzrosła dwudziestokrotnie. – Jestem uzależniona od skrzynki odbiorczej. Gdy pojawia się nieprzeczytana wiadomość, skacze mi adrenalina – opowiada. Magda przyznaje, że Facebook wypełnia jej znaczną część życia: zamiast SMS-ów pisze na facebookowej tablicy, zamiast dzwonić, czatuje, zamiast czytać afisze, sprawdza kalendarz imprez na Facebooku. Promuje na nim swoją twórczość, poznaje innych, daje poznać siebie.

          Ale 23-letni Kuba, student filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, broni Facebooka. Może i jest od niego uzależniony, ale widzi w tym więcej plusów niż minusów.

– Bez Facebooka nie mógłbym już normalnie funkcjonować, ale mnie uzależnia nie samo narzędzie, lecz możliwości, jakie daje – twierdzi. – Muszę używać Facebooka, bo inaczej wszystko się sypie.

Tekst na podstawie: J. Ziemacki, M. Mistrzak, Chorzy na Facebook, http://www.wprost.pl/ar/193387/Chorzy-na-Facebook/?pg=2, (dostęp: 20 sierpnia 2013 godz. 15:00).

Zadanie 1. (0-1)

Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Głównym tematem tekstu są rozważania o:

A.  wpływie portali społecznościowych na zanik więzi międzyludzkich.

B.  początkach Facebooka.

C.  różnych obliczach uzależnienia od Facebooka.

D.  najpopularniejszych działaniach podejmowanych przez internautów na Facebooku.

E.  sposobach na uatrakcyjnienie swojego profilu na Facebooku i zwiększenie liczby znajomych.

F.   przyczynach popularności serwisów społecznościowych w Polsce.

G.  pomysłach na  rozreklamowanie własnej firmy za pośrednictwem Facebooka.


[1] pol. Zespół uzależnienia od internetu (ZUI).

[2] pol. Zespół uzależnienia od Facebooka.

Docelowi odbiorcy: Umiejętności cyfrowe dla wszystkich
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy
Dziedziny: Programy i kwalifikacje ogólne, bliżej niezdefiniowane
Technologia cyfrowa: umiejętności cyfrowe
Typ inicjatywy: Krajowa
Zasięg geograficzny: Polska