Zaangażowanie dzieci i opiekunów w projektowanie nowych polityk i inicjatyw w zakresie badań, polityki i przemysłu wokół technologii opartych na sztucznej inteligencji (AI) to główne zalecenie, jakie płynie z niedawno opublikowanego raportu Wspólnego Centrum Badawczego na temat sztucznej inteligencji i praw dziecka.
Technologie internetowe i cyfrowe oparte na AI stwarzają wiele możliwości dla dzieci, ale jeśli nie zostaną odpowiednio zaprojektowane i wykorzystane, mogą również negatywnie wpływać na niektóre z ich praw, takie jak prawo do ochrony, uczestnictwa, edukacji i prywatności.
Raport WCB na temat Sztucznej Inteligencji i praw dziecka ma na celu zapewnienie uwzględnienia wszystkich punktów widzenia, od rodziców, nauczycieli i dzieci po decydentów i inne zainteresowane strony. Raport zawiera również refleksje ekspertów w tej dziedzinie, którzy uczestniczyli i wnieśli wkład w badanie. Jego wyniki zostaną wykorzystane do wsparcia realizacji kilku unijnych strategii, w tym strategii na rzecz Praw Dziecka oraz Europejskiej strategii na rzecz lepszego Internetu dla dzieci, a także proponowanego unijnego aktu prawnego dotyczącego AI.
Pełny tekst sprawozdania znajduje się tutaj.
© Prostock-studio – stock.adobe.com