cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Fińscy naukowcy opracowują program nauczania, aby cyberbezpieczeństwo stało się kompetencją obywatelską w Unii Europejskiej

Data publikacji:  12.02.2023

Jak sprawić, by cyberbezpieczeństwo stało się kompetencją obywatelską dla każdego? Fiński resort transportu i komunikacji oraz Uniwersytet Aalto podejmują kompleksowe działania w celu opracowania pakietu edukacyjnego wspierającego edukację w zakresie cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Trzyletnia umowa na realizację projektu została przyznana przez Finlandię w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W miarę jak nasze społeczeństwa stają się coraz bardziej zdigitalizowane, cyberbezpieczeństwo odgrywa coraz bardziej fundamentalną rolę, będąc obecne w coraz większej liczbie aspektów życia obywateli, co sprawia, że świadomość zagrożeń cybernetycznych i związane z nią potrzebne umiejętności obywatelskie są zawsze bardziej potrzebne. Z tego powodu rozpoczęto realizację ambitnego, 3-letniego projektu finansowanego z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

„Zrozumienie podstaw bezpieczeństwa informacji jest coraz ważniejsze, a umiejętności cyfrowe w ogóle są kompetencjami obywatelskimi w dzisiejszych społeczeństwach cyfrowych” – mówi Jarno Limnéll, profesor w zakresie cyberbezpieczeństwa na Uniwersytecie Aalto i lider projektu.

Zespół badaczy z Uniwersytetu Aalto rozpoczął swoją pracę od poszukiwania, jakie praktyki i materiały są obecnie wykorzystywane do nauczania umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa obywateli w państwach członkowskich Unii. Zespół projektowy wykorzysta szerokie doświadczenie Uniwersytetu Aalto, aby stworzyć innowacyjne strategie nauczania cyberbezpieczeństwa, takie jak gamifikacja, wykorzystująca wizualne i tekstowe elementy gry w celu pobudzenia motywacji w nauce.

„Nauczanie umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zapewnienie związanych z tym szkoleń i edukacji to opłacalna inwestycja, a także okazja do wykorzystania nowatorskich metod nauczania” – mówi Rauli Paananen, krajowy dyrektor ds. cyberbezpieczeństwa. I rzeczywiście każdy obywatel Europy będzie mógł skorzystać z dobrodziejstw tego projektu, który ma na celu uczynienie cyberbezpieczeństwa przedmiotem dostępnym dla każdego.

Jaki będzie ostateczny cel projektu?

Materiały powstałe w ramach projektu zostaną opublikowane na otwartej stronie internetowej dostępnej we wszystkich językach Unii Europejskiej, które będą uczyć obywateli umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa. Materiały edukacyjne będą praktyczne i proste w użyciu oraz będą uwzględniać szczególne potrzeby różnych grup wiekowych. Wczesne doświadczenia użytkowników dostarczą ważnych informacji dla faktycznego wdrożenia zarówno gry, jak i materiałów edukacyjnych.

© rh2010 – stock.adobe.com

Docelowi odbiorcy: Umiejętności cyfrowe dla wszystkich, Umiejętności cyfrowe w edukacji, Umiejętności cyfrowe dla profesjonalistów, Umiejętności cyfrowe dla zatrudnionych i poszukujących pracy
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy, Średni
Technologia cyfrowa: cyberbezpieczeństwo
Typ inicjatywy: Krajowa
Zasięg geograficzny: Unia Europejska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Możliwość komentowania została wyłączona.