W miarę jak Europa wchodzi na ścieżkę odbudowy, konieczność udoskonalania i dostosowania umiejętności cyfrowych staje się koniecznością. W tym kontekście Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (RFF) stanowi dla państw UE wyjątkową okazję do zwiększenia umiejętności cyfrowych i wspólnej realizacji celów dekady cyfrowej do 2030 r. Ten instrument finansowy wszedł w życie 19 lutego 2021 r. i zapewnia ponad 670 mld euro w postaci pożyczek i dotacji na wsparcie reform i inwestycji we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Aby otrzymać wsparcie z RFF, państwa członkowskie UE musiały przygotować i przedstawić swoje krajowe plany naprawy i odporności, w których określono spójny pakiet reform i publicznych projektów inwestycyjnych o długotrwałych skutkach. Reformy i inwestycje powinny zostać wdrożone do 2026 roku.
Co najmniej 20% budżetu każdego planu krajowego musi być przeznaczone na cyfrową transformację gospodarki i społeczeństwa. Obejmuje to reformy promujące i zwiększające umiejętności cyfrowe.
Oto kilka przykładów, w jaki sposób wyzwania związane z umiejętnościami cyfrowymi mogą zostać uwzględnione w planach krajowych:
- Opracowanie i zaktualizowanie modułów i programów nauczania umiejętności cyfrowych w szkolnictwie podstawowym i średnim;
- Inwestowanie w możliwości szkolenia pracowników poprzez międzyzakładowe ośrodki szkoleniowe;
- Ustanowienie krajowego programu praktyk zawodowych w dziedzinie ICT, w tym w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP);
- Zwiększenie oferty programów uniwersyteckich w zakresie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), cyberbezpieczeństwo lub obliczenia kwantowe;
- Wspieranie umiejętności cyfrowych nauczycieli i szkoleniowców oraz tworzenie cyfrowych treści pedagogicznych;
- Wzmocnienie pozycji Digital Innovation Hubs (DIH), aby zapewnić szkolenia i rozwój umiejętności w celu skutecznej transformacji cyfrowej przedsiębiorstw.
- Inwestowanie w sprzęt cyfrowy w celu wspierania zapewniania nauki i umiejętności cyfrowych w szkołach, kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz instytucjach szkolnictwa wyższego.
- Wspieranie bliższej współpracy między przedsiębiorstwami, centrami doskonalenia zawodowego i uniwersytetami.
Ogólnie rzecz biorąc, krajowe plany naprawcze są podstawowymi instrumentami, które zapewnią szerokie rozpowszechnienie umiejętności cyfrowych w populacji europejskiej na wszystkich poziomach.
© Andrey Popov – stock.adobe.com