cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Jak korzystanie z telefonów przez rodziców wpływa na dzieci?

Data publikacji:  10.10.2024
Nauka w Polsce logo

Używanie przez rodziców smartfona w obecności dziecka znacząco przekłada się na ryzyko problemowego korzystania z telefonu komórkowego przez nastolatków – potwierdzili polscy badacze. Coraz większa liczba osób młodych wykazuje zachowania ryzykowne związane z korzystaniem z telefonów komórkowych.

Problemowe korzystanie z telefonu komórkowego jest to „przymusowe, kompulsywne korzystanie”, mimo pojawiających się negatywnych konsekwencji, takich jak np. zwiększenie problemów społecznych, rodzinnych, konfliktów z przyjaciółmi. Objawem jest np. to, że dana osoba coraz mniej interesuje się światem zewnętrznym czy też innymi aktywnościami, które nie są online. Pojawiają się różnego rodzaju problemy na tle fizycznym, psychicznym, emocjonalnym czy społecznym.

Korzystanie przez rodzica w trakcie bezpośredniego kontaktu z dzieckiem z telefonu komórkowego nazwane jest w literaturze phubbingem rodzicielskim. „Phubbing” to połączenie dwóch słów: phone, czyli telefon oraz snubbing, czyli lekceważenie. Phubbing może przybierać różne formy: pisanie smsów, przeglądanie Internetu, sprawdzanie godziny, odbieranie telefonów i inne podobne czynności w czasie rozmowy z drugą osobą.

Efektem phubbingu rodzicielskiego jest poczucie odrzucenia u dzieci i młodzieży. Im silniejsze odrzucenie rodzicielskie, tym w mniejszym stopniu zaspokojona jest potrzeba przynależności.

Źródło: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C104393%2Cbadania-jak-korzystanie-z-telefonow-przez-rodzicow-wplywa-na-dzieci.html

Dziedziny: Programy i kwalifikacje ogólne, bliżej niezdefiniowane
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy
Technologia cyfrowa: umiejętności cyfrowe
Typ inicjatywy: Krajowa
Zasięg geograficzny: Polska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Możliwość komentowania została wyłączona.