Era cyfrowa trwa w najlepsze, wspierana coraz to nowymi potrzebami w zakresie komunikacji – zarówno prywatnej, jak i firmowej. Można to odczuć również w kontekście rynku pracy i funkcjonujących na nim przedsiębiorców oraz zatrudnionych. Dzięki zmianom w Kodeksie pracy od 2023 roku uregulowana została już praca zdalna w Polsce.
Aktualne badania wskazują, że istnieje pewna luka kompetencyjna, jeśli chodzi o posiadane przez pracowników czy pracodawców kompetencje cyfrowe. Wynosi ona obecnie 60 proc., a do 2030 roku powinna być na poziomie 80 proc. u większości uczestników rynku, tj. u przedsiębiorców, pracowników oraz liderów.
W całej Unii Europejskiej od 2021 roku obowiązuje Kompas Cyfrowej Dekady, a w związku z nim w Polsce prowadzono rządowy Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. Zgodnie z założeniami UE należy dążyć do przygotowania pracowników i firm na czekającą nas cyfrową przyszłość. Do 2030 roku tylko w Polsce rząd przeznaczy na podnoszenie kompetencji cyfrowych ogółu obywateli 234 mln zł.
Posiadanie kompetencji cyfrowych staje się niezbędne, by móc funkcjonować na rynku pracy i być konkurencyjnym.
Źródło: https://www.money.pl/gospodarka/jak-zmienia-sie-rynek-pracy-w-erze-cyfrowej-6896796920945408a.html