Aby walczyć z dezinformacją i promować umiejętności cyfrowe, oczywiste jest, że należy wzmocnić rolę edukacji i szkoleń.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) podała, że niewiele ponad połowa piętnastolatków w Unii Europejskiej twierdzi, że otrzymała instrukcje dotyczące rozpoznawania stronniczych lub subiektywnych informacji.
Ponadto, zgodnie z badaniem Eurobarometru, 80% Europejczyków uważa, że fake newsy stanowią problem w ich kraju, a jedna trzecia ósmoklasistów uważa się za analfabetów cyfrowych.
W tym kontekście, 11 października Komisja Europejska opublikowała zestaw wytycznych dla pedagogów i szkoleniowców dotyczących sposobów walki z dezinformacją i promowania umiejętności cyfrowych.
Wytyczne oferują praktyczne porady dla nauczycieli i wychowawców, w tym pomysły na zajęcia i przydatne wskazówki. Są one przeznaczone dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, niezależnie od tego, czy posiadają oni specjalistyczną wiedzę na temat uczenia się cyfrowego.
Wytyczne i towarzyszący im raport są częścią planu działań w zakresie edukacji cyfrowej. Mają one na celu poprawę umiejętności cyfrowych i oferują przydatne informacje dotyczące dezinformacji. Dostarczają wskazówek, jak właściwie korzystać z technologii cyfrowej i jak oceniać umiejętności uczniów w zakresie umiejętności cyfrowych.
Wytyczne oferują wiedzę pedagogiczną na temat rozwijania umiejętności krytycznego myślenia uczniów w celu zwiększenia ich odporności w erze cyfrowej i są przeznaczone dla nauczycieli/pedagogów szkół podstawowych i szkolnych z różnych przedmiotów i o różnym poziomie doświadczenia i wiedzy w tej dziedzinie.
Zalecenia dotyczą takich kwestii jak:
- Jak możemy zachęcić młodych ludzi do sprawdzania faktów w informacjach i krytycznego myślenia?
- Jak uczniowie mogą zrozumieć różne wymiary dezinformacji, takie jak etyczny czy ekonomiczny?
- Jak możemy zidentyfikować tzw. deep fake’i?
Zapoznaj się z arkuszem informacyjnym i infografiką.
Pełny tekst sprawozdania znajduje się tutaj.
© Komisja Europejska