cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Komisja Europejska przeciwdziała dezinformacji i promuje umiejętności cyfrowe wśród młodych ludzi

Data publikacji:  23.02.2023

Aby walczyć z dezinformacją i promować umiejętności cyfrowe, oczywiste jest, że należy wzmocnić rolę edukacji i szkoleń.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) podała, że niewiele ponad połowa piętnastolatków w Unii Europejskiej twierdzi, że otrzymała instrukcje dotyczące rozpoznawania stronniczych lub subiektywnych informacji.

Ponadto, zgodnie z badaniem Eurobarometru, 80% Europejczyków uważa, że fake newsy stanowią problem w ich kraju, a jedna trzecia ósmoklasistów uważa się za analfabetów cyfrowych.

W tym kontekście, 11 października Komisja Europejska opublikowała zestaw wytycznych dla pedagogów i szkoleniowców dotyczących sposobów walki z dezinformacją i promowania umiejętności cyfrowych.

Wytyczne oferują praktyczne porady dla nauczycieli i wychowawców, w tym pomysły na zajęcia i przydatne wskazówki. Są one przeznaczone dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, niezależnie od tego, czy posiadają oni specjalistyczną wiedzę na temat uczenia się cyfrowego.

Wytyczne i towarzyszący im raport są częścią planu działań w zakresie edukacji cyfrowej. Mają one na celu poprawę umiejętności cyfrowych i oferują przydatne informacje dotyczące dezinformacji. Dostarczają wskazówek, jak właściwie korzystać z technologii cyfrowej i jak oceniać umiejętności uczniów w zakresie umiejętności cyfrowych.

Wytyczne oferują wiedzę pedagogiczną na temat rozwijania umiejętności krytycznego myślenia uczniów w celu zwiększenia ich odporności w erze cyfrowej i są przeznaczone dla nauczycieli/pedagogów szkół podstawowych i szkolnych z różnych przedmiotów i o różnym poziomie doświadczenia i wiedzy w tej dziedzinie.

Zalecenia dotyczą takich kwestii jak:

  • Jak możemy zachęcić młodych ludzi do sprawdzania faktów w informacjach i krytycznego myślenia?
  • Jak uczniowie mogą zrozumieć różne wymiary dezinformacji, takie jak etyczny czy ekonomiczny?
  • Jak możemy zidentyfikować tzw. deep fake’i?

Zapoznaj się z arkuszem informacyjnym i infografiką

Pełny tekst sprawozdania znajduje się tutaj.

© Komisja Europejska

Docelowi odbiorcy: Umiejętności cyfrowe dla wszystkich, Umiejętności cyfrowe w edukacji
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy, Średni, Zaawansowany, Ekspercki
Technologia cyfrowa: sztuczna inteligencja, mikroelektronika, umiejętności cyfrowe
Typ inicjatywy: Unijna
Zasięg geograficzny: Unia Europejska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Możliwość komentowania została wyłączona.