Eksperci wytypowali kompetencje, których znaczenie obecnie bardzo szybko rośnie lub będzie rosło w perspektywie najbliższych kilku lat. Ich posiadanie może stać się kartą przetargową i dużą wartością pracownika na zmieniającym się rynku pracy.
Rynek pracy i funkcjonowanie przedsiębiorstw wciąż się zmieniają. Mają na to wpływ między innymi automatyzacja pracy, zmiany demograficzne czy zrównoważony rozwój. Eksperci i pracodawcy biorący udział w branżowych badaniach Bilans Kapitału Ludzkiego zastanawiali się, w jakie kompetencje warto inwestować, by mimo ciągłych zmian pozostać atrakcyjnym na rynku pracy.
Posiadanie pożądanych kompetencji, czyli tzw. hot skills to bardzo dobre uzupełnienie kompetencji specjalistycznych, specyficznych dla danych branż.
Uniwersalny, ogólny i aktualnie obowiązujący bez względu na specyfikę branży zestaw szczególnie ważnych kompetencji to:
- umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi,
- budowanie i rozwijanie relacji biznesowych, w tym negocjacje i komunikacja, śledzenie nowości w branży (w tym: trendów i technologii),
- wiedza prawna i regulacyjna oraz znajomość branży – procesów, technik, materiałów i ich właściwości.