Komisja Europejska opublikowała wydanie 2021 swojego corocznego Monitor Kształcenia i Szkolenia, sprawozdania na temat rozwoju edukacji i szkoleń w Unii Europejskiej i państwach członkowskich.
Przedstawiony podczas czwartego Europejskiego Szczytu Edukacji przez komisarz Marię Gabriel, Monitor analizuje nauczanie i uczenie się w erze cyfrowej, odnosząc się do wydarzeń z ubiegłego roku, oraz omawia znaczenie rozwiązań cyfrowych dla nauczania i uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem słabych punktów, które ujawniły się w 2020 r.
Monitor ocenia, że w państwach członkowskich nadal istnieją duże różnice, nawet przy inwestycjach w infrastrukturę dla edukacji, jeśli chodzi o wykorzystanie technologii w nauczaniu. 15% pokolenia, które określilibyśmy jako Digital Natives, nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych, ale istnieją również poważne trudności wyrażane przez nauczycieli szkół średnich I stopnia w krajach UE. Dane OECD wskazują, że rzadko otrzymują oni szkolenia dotyczące wykorzystania ICT w nauczaniu, a nauczyciele wyrażają silną potrzebę rozwoju zawodowego w zakresie wykorzystania umiejętności ICT w nauczaniu.
Wydanie z 2021 r. koncentruje się w szczególności na dobrobycie w edukacji i zawiera przegląd sposobów, w jakie Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności będzie wspierał modernizację systemów kształcenia i szkolenia w Unii Europejskiej. Uznając, że odpowiednie inwestycje w edukację przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i włączenia społecznego, państwa członkowskie Unii Europejskiej w ciągu ostatniego roku utrzymały wydatki publiczne na edukację na poziomie około 10% całkowitych wydatków publicznych, zgodnie z najnowszymi danymi Monitora, jednak aby osiągnąć zadowalający wynik, należy kontynuować wysiłki.
W tym kierunku zmierza program polityczny Unii Europejskiej, który nadal koncentruje się na edukacji, a w szczególności na umiejętnościach cyfrowych: wśród inicjatyw zatwierdzonych w tym kierunku Komisja przyjęła również nowy plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, w którym uwzględniono wnioski wyciągnięte z kryzysu wywołanego przez koronawirus oraz opracowano plan na rzecz wysokowydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej o zwiększonych kompetencjach cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej.
Więcej na temat Monitora
W Monitorze Kształcenia i Szkolenia co roku analizowane są główne wyzwania stojące przed europejskimi systemami edukacji oraz przedstawiane są polityki, które mogą sprawić, że będą one lepiej odpowiadać na potrzeby społeczeństwa i rynku pracy. Raport obejmuje porównanie między krajami, z 27 pogłębionymi raportami dotyczącymi poszczególnych państw.
Monitor zawiera szereg zasobów i publikacji:
- raporty dotyczące Unii Europejskiej i poszczególnych krajów
- streszczenie
- arkusz informacyjny Unii Europejskiej
- infografiki Unii Europejskiej
- ulotka na temat celów na poziomie Unii Europejskiej
- konfigurowalne zestawy danych Eurostatu
- mapy i wykresy
Materiały te są dostępne w języku angielskim i odpowiednich językach w dostępnym formacie html na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.
© European Commission