W dniu 6 lutego 2023 roku, Centrum Przejrzystości zostało uruchomione przez sygnatariuszy kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji z 2022 roku. Wśród sygnatariuszy są wszystkie główne platformy internetowe (Google, Meta, Microsoft, TikTok, Twitter), a z okazji uruchomienia opublikowano raporty bazowe dotyczące tego, jak sygnatariusze przełożyli zobowiązania z kodeksu na praktykę.
Centrum Przejrzystości stara się zapewnić widoczność i odpowiedzialność za wysiłki sygnatariuszy w zakresie walki z dezinformacją oraz realizację zobowiązań podjętych w ramach kodeksu. W opublikowanych raportach bazowych podkreślono:
- W jaki sposób platformy zapobiegają przepływowi przychodów z reklam do podmiotów zajmujących się dezinformacją;
- Liczbę zaakceptowanych i oznaczonych lub odrzuconych reklam politycznych;
- Wykryte przypadki zachowań manipulacyjnych;
- Informacje o wpływie weryfikacji faktów.
Wszyscy sygnatariusze kodeksu złożyli swoje raporty w terminie, stosując uzgodniony, zharmonizowany szablon sprawozdawczy, mający na celu uwzględnienie wszystkich zobowiązań i środków, pod którymi się podpisali. Podczas gdy wszyscy sygnatariusze przedstawili swoje raporty, w przypadku Twittera brakowało danych na temat tego, w jaki sposób wzmacniali oni pozycję społeczności zajmującej się weryfikacją faktów. Kolejny zestaw raportów od sygnatariuszy największych platform internetowych ma zostać przedstawiony w lipcu i dostarczy dalszych informacji na temat wdrażania kodeksu oraz bardziej stabilnych danych.
© Komisja Europejska