Cyfrowe kompetencje polskich nastolatków pozostawiają wiele do życzenia. Uczniowie biegle posługują się aplikacjami w smartfonach, nagrywają rolki, ale są bezradni wobec edytora tekstu czy biurowej tabeli. Słabo radzą sobie też z weryfikacją informacji i gubią się w mediach społecznościowych. To wnioski, jakie płyną z przeprowadzonego w 2022 roku testu kompetencji cyfrowych IT Fitness Test. Polscy uczniowie blado wypadają w tej konkurencji na tle rówieśników z zagranicy.
IT Fitness Test, na bazie którego powstał pierwszy z raportów, to największy i najbardziej kompleksowy test kompetencji cyfrowych, jaki przeprowadzono dotychczas wśród nastolatków w naszej części Europy. Test ten odbywał się jednocześnie na terenie czterech krajów: Czech, Polski, Słowacji i Węgier. Pierwsza edycja certyfikowanego testu trwała w Polsce od 4 kwietnia do końca października 2022 roku.
Badanie dotyczyło 5 zasadniczych obszarów kompetencji cyfrowych:
- internet,
- bezpieczeństwo i systemy komputerowe,
- cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe,
- narzędzia biurowe,
- rozwiązywanie złożonych problemów.
Wyniki testu sprawdzającego kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli w krajach Grupy Wyszehradzkiej nie są dla polskich uczestników optymistyczne.
Źródło: https://nto.pl/nie-radza-sobie-z-biurowymi-aplikacjami-nie-umieja-weryfikowac-zrodel-kompetencje-cyfrowe-polskich-uczniow-sa-zadziwiajaco/ar/c5-17249277