Polscy uczniowie najlepiej radzą sobie z bezpieczeństwem w sieci, jednak największe problemy mają z podstawowymi programami komputerowymi, takimi jak np. arkusze kalkulacyjne – wskazują oficjalne wyniki IT Fitness Testu, sprawdzianu kompetencji cyfrowych, który po raz pierwszy został przeprowadzony w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce.
Cyfrowy sprawdzian trwał siedem miesięcy, od początku kwietnia do końca października. Podeszło do niego niemal 30 tys. uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich nauczyciele. Sprawdzono ich umiejętności cyfrowe w pięciu głównych kategoriach: internet, bezpieczeństwo i systemy komputerowe, rozwiązywanie złożonych problemów, cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe.
Z czym mieli największe problemy uczestnicy testu? W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zdefiniowano przede wszystkim brak wystarczających umiejętności, jeśli chodzi o wykorzystywanie programów komputerowych, jak np. arkusze kalkulacyjne (odpowiednio – 38 proc. i 26 proc. poprawnych odpowiedzi). Uczniowie liceów i techników mają również duży problem z rozwiązywaniem złożonych problemów, czyli z tzw. myśleniem algorytmicznym (34 proc.). Co zaskakujące, także umiejętne korzystanie z sieci społecznościowych wymaga odpowiedniego kształcenia (39 proc. prawidłowo wykonanych zadań w szkołach podstawowych i 36 proc. w ponadpodstawowych).
Źródło: https://itreseller.com.pl/umiejetnosci-cyfrowe-polskich-uczniow-do-poprawy-znamy-wyniki-pierwszego-w-polsce-cyfrowego-testu/