Zakupy online z roku na rok zyskują na popularności. Nie ma się co dziwić, w końcu oferują wiele korzyści zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Wygoda robienia zakupów bez wychodzenia z domu, szeroki wybór produktów, szybkie i często bezpłatne dostawy w połączeniu z bardzo korzystnymi cenami to tylko niektóre z nich. Należy mieć jednak na uwadze, że można trafić na nieuczciwych sprzedawców, czy też po prostu oszustów, którzy czyhają na nieuważnych konsumentów.
Jak więc rozpoznać fałszywe sklepy? Pierwszym sygnałem ostrzegawczym są podejrzanie atrakcyjne ceny, często za markowe i pożądane produkty. Jest to typowy sposób na zachęcenie do zakupu osób, które są przekonane, że po prostu trafiły na przykład na wyprzedaż magazynu. Niestety, opłacone produkty nigdy do tych osób nie docierają. Warto od razu sprawdzić, czy sklep oferuje popularne metody płatności. W przypadku fałszywych najczęściej się ich nie znajdzie. Oprócz tego, przed dokonaniem płatności należy upewnić się, czy strona jest bezpieczna i szyfrowana. Również brak danych kontaktowych – wiarygodny sklep zawsze poda dane, takie jak numer telefonu, adres e-mail czy fizyczny adres firmy. Inne oszustwa polegają z kolei na sprzedaży produktów podrobionych jako oryginalne. Dlatego też należy kupować z oficjalnych źródeł i sprawdzonych, zaufanych sklepów, by uniknąć problemów. Niezwykle przydatne mogą okazać się opinie opublikowane w internecie przez innych użytkowników. I nie chodzi tu o same negatywne opinii, bo te oczywiście już na samym starcie zniechęcają do zakupów. Skrajnie pozytywne i wyłącznie pozytywne opinie, często pisane w bardzo podobnych stylu powinny dać do myślenia.
Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem CERT Polska, z którego można dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznych zakupów w internecie. Dostępny jest pod tym linkiem.
Chociaż zakupy w sklepach internetowych to wygodna i generalnie bezpieczna metoda, należy pamiętać o potencjalnych oszustwach. Przed dokonaniem zakupu należy przeczytać opinie na temat danego sklepu, również sprawdzić, czy faktycznie istnieje. Jeżeli oferta wydaje się zbyt piękna, aby była prawdziwa, najprawdopodobniej tak właśnie jest. Zdrowy rozsądek jest kluczowy, by uchronić się przed niepotrzebnymi problemami. Jakie masz doświadczenia z zakupami przez internet? Zdarzyło Ci się mieć jakieś nieprzyjemne sytuacje? Zachęcam do dyskusji w komentarzach.
© Komisja Europejska
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.