cyfrowekompetencje.pl

cyfrowekompetencje.pl
MENU

Wirtualni asystenci

Data publikacji:  30.03.2024

W cyfrowym świecie obsługa klienta staje się coraz bardziej zautomatyzowana, wymagając większej optymalizacji i efektywności. Dużą rolę w tym procesie odgrywają chatboty, czyli programy komputerowe umożliwiające prowadzenie konwersacji przy użyciu interfejsu tekstowego bądź głosowego. Chociaż w ostatnim czasie rekordy popularności bije ChatGPT, to funkcjonują one od wielu lat.

Wirtualny doradca jest w stanie prowadzić wiele rozmów jednocześnie, bez spadku efektywności, pomagając i dostarczając informacje w przeciągu sekund. Z tego powodu w przypadku prostszych zadań przewyższa człowieka pracującego na tym samym stanowisku i jest powszechnie wykorzystywany na wielu stronach internetowych w szeroko pojętej obsłudze klienta, wsparciu technicznym, marketingu czy nawet edukacji. Jednocześnie pozwala firmom znacznie zredukować koszty działalności.

Oczywiście, chatboty od początku mogły udzielać prostych odpowiedzi na proste pytania. Jednym z pierwszych przykładów była stworzona w 1966 roku Eliza, która na podstawie bardzo ograniczonych zasad generowała odpowiedzi i jej zadaniem była symulacja psychoanalityka. Jednak wraz z postępem technologicznym zaczęły pojawiać się bardziej zaawansowane rozwiązania, z czasem wykorzystujące sztuczną inteligencję, by zapewniać coraz wyższy poziom personalizowanej pomocy.

Jakie są zatem rodzaje chatbotów? Można wyróżnić trzy główne rodzaje: zadaniowe, konwersacyjne i procesowe. Chatboty zadaniowe to najprostsza forma botów, koncentrująca się na wykonywaniu określonych zadań dla użytkownika. Mają na celu pomoc w sprawnym i efektywnym rozwiązaniu konkretnego problemu. Często prezentując użytkownikowi przyciski lub menu kierujące do rozwiązania, ich interakcje są z góry zaprogramowane. Znajdują najczęstsze zastosowanie we wszelkich systemach rezerwacji czy przeprowadzaniu ankiet. Jeśli chodzi o chatboty konwersacyjne, starają się one w sposób przypominający rozmowę z prawdziwym człowiekiem przeprowadzić możliwie najbardziej naturalną rozmowę. By pomóc i zrozumieć problem użytkownika, wykorzystują zaawansowane technologie przetwarzania języka naturalnego (NLP) i sztucznej inteligencji. Z kolei procesowe są niejako połączeniem botów zadaniowych i konwersacyjnych. Dzięki wykorzystywaniu ich elementów znajdują zastosowania w bardziej skomplikowanych zadaniach, umożliwiając przeprowadzanie całych procesów oraz ich automatyzację.

Obecnie chatboty potrafią być tak zaawansowane, iż niezbędne może okazać się posiadanie podstawowych kompetencji cyfrowych by zapewnić sobie skuteczną pomoc. Zapewniają dostępność 24/7, natychmiastową reakcję, personalizację doświadczeń klienta i automatyzację procesów, a dodatkowo pomagają obniżyć koszty działalności. Rezultatem jest stale rosnąca popularność i liczba zastosowań. Zdarza ci się korzystać z wirtualnych doradców, czy jednak preferujesz kontakt z człowiekiem? Zapraszam do dyskusji w komentarzach poniżej.

© AndSus – stock.adobe.com

Docelowi odbiorcy: Umiejętności cyfrowe dla wszystkich, Umiejętności cyfrowe w edukacji, Umiejętności cyfrowe dla profesjonalistów, Umiejętności cyfrowe dla zatrudnionych i poszukujących pracy
Dziedziny: Umiejętności osobiste i rozwój osobisty
Poziom umiejętności cyfrowych: Podstawowy, Średni, Zaawansowany
Typ inicjatywy: Krajowa
Zasięg geograficzny: PolskaUnia Europejska
Głos w dółGłos w górę (Brak głosów)

Dodaj komentarz